آرشیو یکشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۸، شماره ۲۰۰۴
اجتماعی
۱۴

تمرکزگرایی در دولت با حقوق فرهنگی شهروندان مغایر است

«هر ناحیه از ایران متاثر از جغرافیای آن مقتضیات محلی، فرهنگی، اجتماعی و هویتی خاص خود را دارد و همین تکثر در آغاز انقلاب قانونگذار را بر آن داشت در نگارش قانون اساسی به گونه یی عمل شود که از تمرکز اجتناب شود به طوری که امروز هرگونه تمرکزگرایی در دولت سبب از میان رفتن حقوق فرهنگی شهروندان می شود.» احمد مسجدجامعی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران ضمن بیان مطلب فوق در خصوص آسیب های ناشی از کاهش اختیارات شوراها گفت: تحقق این تفکر سبب تمرکزگرایی بیشتر در اداره امور کشور می شود که امتداد آن پرمخاطره ترین روش در راستای مخالفت با مردمسالاری دینی و حقوق شهروندی است. مسجدجامعی که در دهمین مجمع مشورتی کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی مراکز استان ها سخن می گفت در خصوص انتخاب شهردار توسط دولت گفت: این اقدام سبب کاهش اختیارات شوراها می شود: اقدامی که با رویکرد برنامه های سوم و چهارم توسعه کشور کاملا مغایرت دارد. در ضمن انتخاب شهردار توسط دولت سبب به هم خوردن رابطه معنادار شورا با مردم، شهردار با شورا و همچنین افزایش تعارض میان دولت و مدیریت های محلی می شود.

عضو شورای شهر تهران معتقد است تضاد منافع نهادهای مدنی و حاکمیتی، آسیب پذیری شوراها و مدیریت محلی را افزایش می دهد به گونه یی که قدرت شوراها را در تامین منافع مردم و پاسخگویی به شهروندان کاهش می دهد.

وی با اشاره به فرمان حضرت امام (ره) به شورای انقلاب مبنی بر تشکیل شوراها که در اردیبهشت ماه 1358 صادر شده، گفت: ایشان سه ماه پس از انقلاب اسلامی با صدور این فرمان در پی آن بودند که به صراحت همه را به جایگاه شوراها در مبانی انقلاب توجه دهند. مسجدجامعی تاکید کرد: تقسیم کار ملی و محلی مورد نظر قانونی اساسی که در راستای مدل حکومت بسیط غیرمتمرکز تدوین شده است و اداره امور محلی مبتنی بر آن بر عهده شوراها و مدیریت محلی است، با تصویب پیشنهاد انتخاب مدیریت محلی توسط دولت از بین خواهد رفت.