آرشیو پنجشنبه ۱ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۸۵۱
صنعت و معدن
۳

یک شرکت آفریقایی فاز 12 را تامین مالی می کند

مدیر عامل شرکت پتروپارس از مذاکره با شرکت های مختلف خارجی برای تامین مالی حداقل 20 درصد از اعتبار مورد نیاز توسعه فاز 12 پارس جنوبی و نهایی شدن این مذاکرات تا پایان سال جاری میلادی (اواسط دی ماه) خبر داد.

غلامرضا منوچهری در گفت و گو با شانا، تصریح کرد: در این خصوص با شرکت های او.ام.وی اتریش، ادیسون ایتالیا، گروه هندوجا و شرکت او.ان.جی.سی هند مذاکرات متعددی صورت گرفته و اخیرا نیز با یک شرکت چینی- آنگولایی وارد مذاکره شده ایم. وی با بیان این که 60 درصد از تامین مالی این پروژه را شرکت نیکو و 20 درصد را یک شرکت آفریقایی بر عهده دارد، اظهار داشت: با تحقق تامین مالی 20 درصد باقی مانده تا پایان سال جاری میلادی، امیدواریم مشکلی در بخش تامین مالی توسعه فاز 12 پارس جنوبی نداشته باشیم.مدیر عامل شرکت پتروپارس تصریح کرد: تاکنون در اجرای این پروژه 800 میلیون دلار از سوی شرکت نیکو و 110 میلیون دلار نیز از سوی شرکت شریک خارجی آفریقایی تامین اعتبار شده است. منوچهری اظهار داشت: همچنین بر اساس موافقت ریاست جمهوری و توافق بین شرکت نیکو و بانک مرکزی، در حال عقد قرارداد یک میلیارد و 200میلیون دلار، برای تامین مالی بخش دیگری از توسعه فاز 12 پارس جنوبی هستیم.

وی هزینه برآورد شده اجرای توسعه فاز 12 پارس جنوبی را در مجموع 5/7میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: بیش از 5/4 میلیارد دلار از این اعتبار از سوی شرکت نیکو تامین می شود.

مدیرعامل شرکت پتروپارس، همچنین به بودجه فاز 12 پارس جنوبی در پایان سال جاری میلادی (اواسط دی ماه) اشاره و تصریح کرد: تا پایان سال جاری میلادی باید یک میلیارد و 800میلیون دلار اعتبار به اجرای این پروژه تخصیص یابد، اما به دلیل بالابودن میزان اعتبار یاد شده و مشکل بودن تامین آن، پیش بینی می شود در زمان یاد شده 900 میلیون دلار اعتبار تامین شود که تا کنون حدود 400 میلیون دلار آن تامین و هزینه شده است.