آرشیو یکشنبه ۴ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۱۹
اخبار خارجی
۱۶

در واکنش به احداث پایگاه های جدید آمریکایی هوگو چاوز: کلمبیا اسرائیل آمریکای لاتین است

هوگو چاوز، کلمبیا را به خاطر وجود پایگاه های نظامی آمریکا در این کشور، اسرائیل آمریکای لاتین دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه دیلی تلگراف، رئیس جمهور ونزوئلادیروز در واکنش به توافقنامه نظامی کلمبیا-آمریکا، اظهار داشت: برای مقابله با این توافقنامه، تعداد تانک ها در ارتش ونزوئلارا به دو برابر تعداد فعلی خواهد رساند.چاوز گفت: این برای ما حیاتی است که قدرت دفاعی خود را افزایش دهیم و درصدد هستیم تا تعداد تانک ها و جنگ افزارهای خود را به دو برابر میزان فعلی افزایش دهیم.

به نوشته دیلی تلگراف، ارتش ونزوئلاهم اکنون 80 تانک در اختیار داردو چاوز قبلا در مورد تصمیم خود برای افزایش تعداد این جنگ افزارها، با روسیه رایزنی کرده است.

چاوز که از آمریکا به عنوان «امپراطوری شیطان» یاد می کند، معتقد است که ایالات متحده آمریکا، در اندیشه حمله به ونزوئلابوده و توافقنامه بوگوتا- واشنگتن، این امکان را برای سردمداران کاخ سفید، فراهم می کند. در همین حال، به دنبال تصمیم دولت کلمبیا برای ایجاد پایگاه نظامی جدید نیروهای آمریکایی در خاک خود، ونزوئلانیز در روابط خود با این کشور تجدیدنظر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «صدای روسیه» چاوز همچنین تصمیم دولت کلمبیا جهت ایجاد پایگاه نظامی را به عنوان عملی غیردوستانه ارزیابی کرد. به گفته رئیس جمهور ونزوئلا، افزایش حضور نظامی آمریکا در کشورهای همسایه تهدیدی برای صلح در ونزوئلاو منطقه آمریکای لاتین محسوب می شود.چاوز هشدار داد: دولت آمریکا باز هم درصدد تجاوزات جدیدی، نه فقط علیه ونزوئلا، بلکه دیگر کشورها نیز هست و در همین راستا از کودتای نظامی در هندوراس حمایت می کند.

چاوز تاکید کرد: ونزوئلا، جلسه کمیسیون دو جانبه خود با کلمبیا را لغو و همه روابط اقتصادی و سیاسی با این کشور را مورد تجدیدنظر قرار خواهد داد.