آرشیو یکشنبه ۴ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۱۹
شهرستان ها
۱۱

پارک جنگلی در طرح کمربند سبز بندرعباس احداث می شود

رئیس اداره جنگل کاری منابع طبیعی هرمزگان گفت: در صورت تامین اعتبار، هفت پارک جنگلی با مساحت 3200هکتار در طرح کمربند سبز بندرعباس احداث می شود.

«امید ذاکری» اظهار داشت: ایجاد هفت پارک جنگلی در کمربند سبز بندرعباس می تواند جهش بزرگی در ارتقای سرانه فضای سبز بندرعباس ایجاد کند.

وی افزود: کمربند سبز و احداث پارک های جنگلی باعث جذابیت فضای شهری بندرعباس شده است و در بحث اکوتوریسم نیز می تواند بسیار موثر باشد.

رئیس اداره جنگل کاری منابع طبیعی هرمزگان تصریح کرد: طرح کمربند سبز با مساحت 178هکتار در 15کیلومتر و به عرض 10متر در سال گذشته با اعتبار دریافتی، توسط اداره جنگل کاری و با مشارکت بسیج سازندگی انجام شد. ذاکری افزود: این کار در محدوده شمال بندرعباس صورت می گیرد و 11هزار و700 هکتار زمین برای این طرح مورد مطالعه قرار گرفته که در نهایت 3200 هکتار آن برای کشت جنگل کاری پیش بینی شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: با توجه به رشد جمعیت و مهاجرپذیری این استان و همچنین صنایع موجود و دو بندر پرترافیک شهید رجایی و باهنر، احداث و گسترش این کمربند سبز یک نیاز جدی محسوب می شود.

وی گفت: توده های هوای آلوده که معمولادر فصول مختلف از غرب وارد استان می شود، موجب پراکندگی ذرات معلق در هوا می شود و تنها با استفاده از طرح هایی همانند ایجاد کمربند سبز است که می توان به وسیله آن پاکسازی هوا را تا حد چشمگیری ارتقا بخشید.ذاکری با اشاره به مدت زمان انجام این پروژه گفت: ایجاد طرح کمربند سبز بندرعباس در دو تا سه سال آینده به پایان می رسد و در بحث زیست محیطی موجب جلوگیری از سیل و کاهش توفان شن می شود.

رئیس اداره جنگل کاری منابع طبیعی هرمزگان با اشاره به اینکه کشورهایی با پوشش درختی زیر 25درصد با بحران زیست محیطی مواجه می شوند، افزود: ایران فقط هفت درصد دارای پوشش درختی است که این میزان از استاندارد مطلوب جهانی بسیار پایین تر بوده است و برای جلوگیری از بحران های زیست محیطی باید به گسترش فضاهای جنگلی و شبه جنگلی بیشتر پرداخته شود. ذاکری در پایان تصریح کرد: توسعه سطوح درختکاری، فضاهای سبز و پارک های جنگلی باید با مشارکت سازمان ها، موسسات خصوصی و دولتی در راستای تحقق طرح ملی نهضت سبز انجام گیرد.