آرشیو یکشنبه ۴ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۱۹
دانش و پژوهش
۷

هشدار کارشناسان به ناسا: خطر انتقال نمونه های مریخی به زمین

کارشناسان تاکید کرده اند اگر آژانس فضایی آمریکا (ناسا) بخواهد نمونه های تحقیقاتی را از مریخ به زمین بیاورد باید کاملانسبت به خطر این کار آگاه بوده و محتاطانه عمل کند.

آنها معتقدند این نمونه ها ممکن است حاوی ارگانیسم هایی باشند که برای انسان و سایر موجودات زنده زمینی خطرناک باشد.

شورای تحقیقات ملی آمریکا با انتشار گزارشی در این زمینه اعلام کرد: به منظور جلوگیری از این آلودگی احتمالی توسط هر نوع ماده زنده مریخی، سازمان فضایی آمریکا (ناسا) باید در مراحل ابتدایی ماموریت خود، تاسیسات ایمنی را روی زمین بسازد تا بتواند نمونه های مریخی را در این تاسیسات جاسازی کند.

براساس این گزارش، ناسا امیدوار است طی دو دهه آینده نخستین نمونه های سالم و دست نخورده ای را از اتمسفر مریخی و سنگ ها و خاک این سیاره به زمین بیاورند.

این نمونه ها برای انجام آزمایش هایی به زمین آورده خواهند شد که انجام آنها با بازوهای روباتیک کاوشگرهای مریخی امکان پذیر نیست. اما خطراتی که ممکن است این مواد برای حیات زمینی داشته باشند، هم اکنون نامعلوم است.

احتمال دارد که برخی از این ارگانیسم ها که می توانند تکثیر شوند، پس از آمدن به زمین این سیاره را آلوده کنند یا روی اکوسیستم های آن تاثیرات نامطلوبی برجای بگذارند.

به همین دلیل در گزارش شورای تحقیقات ملی آمریکا تاکید شده که این نمونه ها باید در تاسیسات خاصی به طور ایزوله نگهداری شوند تا خطری زمین را تهدید نکند.