آرشیو دوشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۸۶۰
اندیشه اقتصادی
۲۹

آیا برای پس انداز غذاهای ارزان بخوریم؟

اقتصاددان عزیز شما پیش تر به خوانندگانتان گفته بودید که در آزمایش های تصادفی اکثر مردم نوشیدنی های ارزان تر را انتخاب می کنند و اینکه انتخاب آنها همبستگی بیشتری با برچسب قیمت دارد تا نظر کارشناسان درباره کیفیت آن نوشیدنی. به عبارت دیگر، می شود با نوشیدن نوشیدنی های بنجل پول پس انداز کرد. در این دوران رکود، آیا می توانیم همین استدلال را در مورد مصرف غذا هم به کار بزنیم؟

هری از لس آنجلس

هری عزیز

اقتصاددانان متخصص در نوشیدن و مقاله جدیدی که من در دست دارم پاسخ تو را می دهند. عنوان مقاله هست «آیا مردم سوفله را از غذای سگ تشخیص می دهند؟» نویسندگان آن هم جان باهانن و همان دو متخصص تغذیه ای هستند که پیش تر روی مساله نوشیدنی ها کار کرده بودند.

ظاهر غذا بسیار مهم است، به همین خاطر از همان ابتدا خیلی اهمیت داشت که غذاها طوری آراسته شوند که شباهت زیادی به هم داشته باشند. به شرکت کنندگان دو نوع سوفله باکیفیت ارائه شد و دو نوع بنجل آن و همین طور غذای سگ در کنار همه آن ها هم تعدادی بیسکویت قرار داده شد.

نتایج شگفت آور بود. شرکت کنندگان با قاطعیت بشقاب C را (که حاوی غذای سگ بود) به عنوان بدمزه ترین غذا انتخاب کردند. هرچند تنها تعداد کمی از آنها متوجه شدند که محتوای ظرف غذای سگ بود. متاسفانه بیشتر مردم سوفله های گران قیمت را تشخیص دادند و رده بندی ترجیحات آنها با قیمت غذاهای ارائه شده (بدون آنکه از آن آگاه باشند) همبستگی مستقیم داشت. به طور خلاصه، نمی شود به میهمان ها به جای غذای حسابی، غذای سگ داد. بیخود نیست که به اقتصاد می گویند علم ملال آور.