آرشیو چهارشنبه ۱۴ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۸۶۲
بازرگانی
۵
نمایه

ادغام مطلوب و نامطلوب

یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است که اگر دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع تا حد مطلوبی کوچک نشوند، قطعا ادغام آنها ناموفق خواهد بود.

غلام رضا حمیدی در گفت وگو با (ایسنا)، در مورد ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع با عنوان اینکه این ادغام می تواند هم مطلوب باشد و هم نامطلوب، گفت: اگر یک سری شرکت ها مثل سازمان گسترش، ایمیدرو یا شرکت فرش، چای و دخانیات و موسساتی که در حال حاضر به نوعی تحت نظر این وزارتخانه ها اداره می شوند، حذف نشود، وزارتخانه جدیدی که کارش باید سیاست گذاری باشد، درگیر مسایل اجرایی می شود که در این صورت، حتما بخش هایی که ادغام می شوند، ضرر خواهند کرد.

تولید برای 700 میلیون نفر

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز تاکید کرد صادرات غیرنفتی و تجارت خارجی باید ماموریت اول وزارتخانه جدید «صنایع و تجارت» در صورت تصویب نهایی باشد. در غیر این صورت، قطعا نمی توان ادغام وزارتخانه های صنایع و بازرگانی را مفید دانست.

مهدی غضنفری در گفت وگو با «مهر» افزود: هیچ تولیدی امروز بدون توجه به تجارت خارجی و صادرات ماندگار نیست. امروز بنگاه های تولیدی نمی توانند با تولید برای 70میلیون جمعیت ادعا کنند که در مقابل بنگاه های سایر کشورها که برای 700میلیون نفر در سراسر دنیا به تولید کالامی پردازند، اقتصادی است.

به گفته غضنفری، وقتی صحبت از مدیریت تولید به میان می آید، قطعا وزارتخانه جدید باید با نگاه گسترده به کشورهای همسایه یا بازارهای خارجی برای بخش تولید و بنگاه های اقتصادی استراتژی تعیین کند. در غیر این صورت، تولید رقابتی نخواهد بود.