آرشیو چهارشنبه ۱۴ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۸۶۲
خودرو
۱۶

تندر زرد در ایران خودرو

گروه خودرو- در حالی که این روزها تندر-90 در وضعیت تولید نامناسبی قرار دارد، ایران خودرو بنا به سفارش رنوپارس، تولید مدل های تاکسی این محصول را نیز آغاز کرده است.

شنیده ها از کیلومتر 14 جاده مخصوص، این گونه حکایت می کند که رنوپارس (تامین کننده قطعات تندر) قراردادی را با عراقی ها جهت صادرات تاکسی تندر، منعقد کرده و ایران خودرو مامور تولید این تاکسی ها شده است.

ظاهرا تامین قطعات تاکسی های صادراتی مذکور به عراق نیز، در فرآیندی جدای از روند عادی تامین قطعات این محصول صورت می گیرد. طبق قرارداد، 20 درصد از کل تولید سالانه تندر-90 در ایران باید صرف صادرات شود. البته آن طور که شنیده می شود، در قرارداد قید شده که تحقق این موضوع منوط به تامین نیاز داخل است و صادرات در مرحله بعد قرار دارد.

این اقدام رنوپارس مبنی بر تولید تاکسی های صادراتی تندر-90 در شرایطی است که بدهی های ایران خودرو به این شرکت، موجب کندی تامین قطعات تندرهای عادی (غیرتاکسی) ایران خودرو شده است. البته وضعیت تولید تندر-90 در پارس خودرو، دیگر تولید کننده این محصول فرانسوی در ایران نیز به رغم بدهی های کمتر این شرکت به رنوپارس، چندان مناسب نیست. رنوپارس ادعا می کند به دلیل بدهی چند ده میلیاردی ایران خودرو، این شرکت توانایی تامین قطعات تندر را به شکلی مناسب و بدون تاخیر ندارد.طبق شنیده ها در حال حاضر ایران خودرو حدود 70 میلیارد تومان به رنوپارس بدهکار است.تندر-90 بیش از 2 سال است که میهمان صنعت خودرو ایران شده، اما حاشیه های فراوانی که دامان آن را گرفته، تاکنون اجازه نداده است تیراژ تولید این فرانسوی بد ترکیب و باکیفیت به حد اقتصادی و قابل قبول برسد.