آرشیو شنبه ۱۷ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۳۰
اخبار اقتصادی
۴

وزیر نفت خبرداد امضای توافق نامه ایران و عمان برای ساخت یک واحد پتروشیمی

ایران و عمان برای ساخت یک واحد پتروشیمی با مشارکت 50 درصدی توافق نامه امضا کردند.

این تفاهم نامه در سفر سلطان قابوس پادشاه عمان به تهران به امضای وزرای نفت ایران و انرژی عمان رسید.

غلامحسین نوذری وزیر نفت در گفت وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه هدف از ساخت پتروشیمی هرمز تولید اوره و آمونیاک است، تصریح کرد: ظرفیت تولید این واحد پتروشیمی تولید سالانه یک میلیون تن آمونیاک و 650 هزار تن اوره است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه براساس توافق صورت گرفته این واحد پتروشیمی با مشارکت 50 درصدی ایران و عمان ساخته خواهد شد، اظهار داشت: درحال حاضر شرکت مشارکت ایران و عمان تحت عنوان هرمز به ثبت رسیده که مقدمات ساخت این واحد تولید اوره و آمونیاک نیز توسط مسئولان دو کشور فراهم شده است.نوذری همچنین از مذاکرات صورت گرفته با طرف عمانی برای صدور گاز طبیعی به این کشور خبر داد و یادآور شد: مذاکرات در این رابطه از مدت ها قبل آغاز شده بود که پیش بینی می کنیم به زودی توافق نهایی دراین زمینه نیز حاصل شود.

شایان ذکر است: پیش از این نیز سیدرضا کسایی زاده مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در رابطه با جزئیات مذاکرات گازی با عمانی ها به مهر گفته بود که عمانی ها برای تامین نیازهای خود در خواست 2 میلیارد فوت مکعب گاز از ایران کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه عمانی ها برای تامین خوراک واحدهای «ال ان جی» و صنایع خود نیاز مبرمی به واردات گاز ایران دارند، گفت: آنها تمایل خود را برای واردات حدود 2 میلیارد فوت مکعب گاز از ایران اعلام کرده اند.

کسایی زاده با تاکید بر اینکه یکی از پتانسیل های تامین گاز موردنیاز کشور عمان میدان کیش است، تصریح کرده بود: با توجه به اینکه گاز این میدان شیرین بوده است از این رو، امکان توسعه این میدان در ظرف مدت زمان کمتری نسبت به میادین دیگر گازی وجود دارد.