آرشیو یکشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۴۲۸۰
ایران زمین
۲۰

بهره برداری از 9 طرح تاریخی فرهنگی مذهبی در اصفهان

اصفهان – خبرنگار«ایران»: همزمان با میلاد امام زمان(عج) از 9 طرح تاریخی فرهنگی مذهبی در تخت فولاد اصفهان بهره برداری شد.

مهندس حمیدی مدیر مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد اصفهان با اشاره به این که این مجموعه ارزشمند در سال های گذشته به فضایی مرده بدل شده بود گفت: با انجام فعالیت های عمرانی فرهنگی روح دوباره ای به این فضا دمیده شد.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی و قوی آرامستان تخت فولاد اصفهان گفت: قدیمی ترین آثار به دست آمده از این منطقه مربوط به قرن چهارم هجری دردوره دیلمیان است که تاریخ هزارساله این مجموعه را نشان می دهد. طی دوران هزار سال این منطقه تحت تاثیر عوامل و تحولات اجتماعی فرهنگی سیاسی سیرتکاملی خود را طی کرده و دستاورد این تحول همین مجموعه به جامانده است که به نام تخت فولاد در کنار گلستان شهدا ازجایگاه معنوی تاریخی هنری بالایی برخوردار است.

راه اندازی نگارخانه فدک، محوطه سازی جنب تکیه بانو امین، ساماندهی و مرمت تکیه شیخ محمد تقی رازی، راه اندازی بخش سوم باغ طوبی، جمعه بازار کتاب، ساماندهی محوطه پشت تکیه خوانساری،ساماندهی و مرمت تکایای ریزی و بروجردی، ساماندهی و محوطه سازی گلستان شهدا و ساماندهی و مرمت تکیه میر فندرسکی ازجمله این طرح هاست.

وی همچنین از طرح راه اندازی موزه معاد دراین مجموعه خبر داد و گفت: آموزش و پرورش در تخت فولاد اقدام به راه اندازی موزه علوم وفنون برای جوانان کرده است اما درحوزه مباحث دینی و معرفتی هنوز کارجدی انجام نشده که امیدواریم با راه اندازی موزه معاد اقدام موثری در این بخش انجام شود. وی چاپ مجموعه اطلاعات تخت فولاد به زبان انگلیسی و برگزاری تورهای تخت فولاد شناسی را از جمله دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد.

آرامستان تخت فولاد یکی از شاخص ترین عناصر شهری با کاربری فرهنگی مذهبی به شمار می آید و از قطب های مهم مذهبی وتاریخی کشور و جهان تشیع می باشد که از توانمندی های بالایی برای ارتقای فرهنگی و اجتماعی شهر ومنطقه برخوردار است.