آرشیو یکشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۴۲۸۰
بین الملل
۲۳

طرح تبدیل بیت المقدس به پایتخت رژیم صهیونیستی در کنگره امریکا

با تلاش لابی صهیونیست ها کنگره امریکا بار دیگر طرح انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت المقدس را به جریان انداخت.

به گزارش روزنامه البیان امارات، پیش نویس این طرح جدید که توسط «دان بورتون» نماینده جمهوریخواه کنگره ارائه شده است، بر لغو حق وتو رئیس جمهور درباره عدم انتقال سفارت امریکا از تل آویو تاکید دارد.

این طرح که قبلا نیز مطرح شده بود، به عدم تفکیک شهر قدس به چند بخش و حق اسرائیلی ها برای سکونت در جای جای این شهر نیز اشاره دارد. براساس پیش نویس این طرح جنجالی، سفارت امریکا باید حداکثر تا اول ژانویه 2012 از تل آویو به قدس انتقال یابد. طرح کنگره در حالی مطرح می شود که دولت افراطی نتانیاهو به دلیل ساخت شهرک های صهیونیست نشین بویژه در بیت المقدس با انتقادهای شدید روبه رو است. نتانیاهو مدعی شده که بیت المقدس پایتخت ابدی اسرائیل خواهد بود.

■ تاکید جنبش فتح بر جدانشدن بیت المقدس از سرزمین فلسطین

جنبش فتح در ششمین کنگره خود در شهر بیت اللحم با تصویب منشور سیاسی تاکید کرد شهر بیت المقدس بخشی جدا ناپذیر از سرزمین و موجودیت سیاسی فلسطین است.

اعضای جنبش فتح در این سند سیاسی که درکنگره فتح منتشر شده اعلام کردند حقوق و دارایی های فلسطینی ها در شهر بیت المقدس بخشی از حاکمیت ملی فلسطین است و چشم پوشی از سرزمین مقدسات اسلامی مسیحی حقوق شهروندی، اقامت، کار، رفت و آمد و موسسات ملی در شهر بیت المقدس غیر ممکن است. اعضای جنبش فتح دراین سند سیاسی گفتند تشدید حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی به شهر بیت المقدس تاکیدی بر این واقعیت است که این رژیم به روند پیشبرد طرح ها و نقشه هایش برای یهودی سازی این شهر و جداسازی آن از دیگر مناطق فلسطین و تغییر وضعیت جغرافیایی این شهر ادامه می دهد.

این در حالی است که مروان البرغوثی که در زندان های اسرائیل اسیر است، در نامه ای برای مجمع عمومی جنبش فتح، افزود: گفت وگو ها با اسرائیل تا زمانی که این رژیم به اشغالگری خود پایان دهد و به مرز های 1967 عقب نشینی کند باید متوقف شود. البرغوثی تاکید کرد اسرائیل باید قطعنامه های بین المللی را بپذیرد و شهرک سازی را بطور کامل متوقف کند.