آرشیو سه‌شنبه ۲۰ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۳۳
اخبار اقتصادی
۴

گزارش خبری کیهان قیمت شکر پایین می آید

کارخانجات داخلی قیمت شکر را به شدت افزایش داده اند و مردم مجبورند این محصول را در بازار با قیمت بالاتهیه کنند.

به گزارش خبرنگار ما از واحدهای صنفی سطح شهر تهران و فروشندگان عمده قند و شکر، قیمت این محصول مدتی است بشدت افزایش یافته است بطوری که شکر در بسته های یک کیلو و 700 گرمی که 1220 تومان به فروش می رسید در حال حاضر به 1600 تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت خرید هر کیلو شکر در بازار در حال حاضر 850 تومان است. یک فروشنده عمده قند و شکر در انبار نفت در این باره گفت: کارخانجات داخلی قیمت را از حدود یک و نیم ماه پیش افزایش داده اند.

افزایش تعرفه برای حمایت از تولید

تولیدکنندگان قند و شکر در کشور از سال پیش و پیش از آن به وزارت بازرگانی پیشنهاد افزایش تعرفه واردات را می دادند و این مسئله باعث بروز بحث های بسیاری شد. وزارت بازرگانی نیز همیشه با این استدلال که افزایش تعرفه واردات باعث گران شدن تولید داخلی می شود به سختی زیر بار افزایش تعرفه واردات می رفت. وزارت بازرگانی نه تنها درباره شکر بلکه در مورد دیگر کالاها مانند فولاد و سیمان این استدلال را دارد. با توجه به این گفت وگو، وزارت بازرگانی اسفندماه سال گذشته تعرفه واردات شکر خام را از 10 به 20درصد و شکر سفید تصفیه شده را از 20 به 35درصد افزایش داد، حتی با کارخانجات اتمام حجت کرد قیمت تولید را افزایش ندهند اما عملاامروز می بینیم این اتفاق نیفتاد و تولیدکنندگان داخلی قیمت شکر را افزایش داده اند.

اعلام کالابرگ

خبرنگار ما از یک مقام آگاه در وزارت بازرگانی کسب اطلاع کرد، امروز و یا فردا کالابرگ سهمیه قند و شکر برای شکستن قیمت شکر از سوی ستاد بسیج اقتصادی اعلام می شود. سهمیه هر نفر 1200 گرم با قیمت کیلویی 200 تومان خواهد بود. همچنین شکر با شروع به کار نمایشگاه های عرضه مستقیم کالابه مقدار زیاد در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت. این مقام آگاه گفت: از مردم می خواهیم اگر مصرف ضروری ندارند از خرید آن طی روزهای آینده خودداری کنند. همچنین در صورت ادامه افزایش قیمت ها، شکر بصورت انبوه در تهران توزیع می شود.