آرشیو پنجشنبه ۲۲ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۸۶۹
دنیا
۴

کاهش تقاضا نفت را به 69 دلار رساند

رفیعه هراتی نیک

روز چهارشنبه قیمت نفت به حدود 69 دلار در هر بشکه رسید. زیرا آمریکا و سازمان اوپک اعلام کردند امسال مصرف جهانی نفت خام کاهش خواهد یافت.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه سپتامبر به 11/69 دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز سه شنبه ارزش قراردادها با 15/1 دلار کاهش در رقم 45/69 دلار ثابت شد.

روز سه شنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد در سال جاری میلادی تقاضای جهانی برای نفت تا 71/1میلیون بشکه کاهش خواهد یافت. این رقم بیشتر از پیش بینی قبلی این سازمان مبنی بر 56/1میلیون بشکه کاهش بود.

سازمان اوپک نیز پیش بینی کرد مصرف نفت پیش از آن که در سال آینده افزایش یابد، امسال تا 65/1میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

در ماه های اخیر سرمایه گذاران به ارقام ناخوشایند تقاضا اهمیت نداده اند، در عوض بر نشانه های مبنی بر اینکه اقتصاد جهانی تا پایان سال بهبود خواهد یافت توجه کردند.

میزان ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته به طور غیرمنتظره کاهش یافت. این امر نشانه ای بود از این که تقاضا ممکن است بهبود پیدا کند.

اواخر روز سه شنبه مرکز نفت آمریکا اعلام کرد هفته گذشته ذخایر نفت آمریکا 4/1میلیون بشکه کاهش یافته است. تحلیلگران انتظار داشتند ارقام این مرکز 2/1میلیون بشکه افزایش را نشان دهد.

در دیگر معاملات بورس نیویورک قیمت بنزین برای تحویل در ماه سپتامبر به 03/2 دلار در هر گالن رسید.

نفت کوره 88/1 دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی برای تحویل در ماه سپتامبر به 52/3 دلار در هر 1000 پای مکعب رسید. در لندن نفت خام برنت بشکه ای 86/71 دلار معامله شد.