آرشیو یکشنبه ۲۵ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۶۷۷۸
اقتصادی
۴

معاون وزیر نفت خبر داد:مذاکره با فاینانسورهای خارجی برای سرمایه گذاری در پالایشگاه بید بلند2

مذاکره با چند فاینانسور خارجی برای ساخت پالایشگاه بید بلند2 آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، عزیزالله رمضانی - مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران - با بیان این مطلب اظهار کرد: تاکنون حدود یک میلیارد دلار از منابع داخلی برای ساخت این پالایشگاه گشایش اعتبار ال.سی شده است. وی افزود: برای تکمیل پروژه حداقل به یک میلیارد یورو دیگر منابع مالی نیاز داریم که مذاکره با فاینانسورهایی از کشورهایی مانند چین و ایتالیا آغاز شده است.

وی درباره تدابیر اندیشیده شده برای اصلاح الگوی مصرف بخش های مختلف مانند صنایع یادآوری کرد: حدود دو ماه پیش طرحی به هیئت دولت ارائه شده و این پیشنهاد در حال بررسی است.

رمضانی با تاکید بر اینکه تفاهم نامه ای بین شرکت ملی گاز و شرکت نیکو جهت تامین منابع مالی طر ح های گازی امضا شده است، خاطرنشان کرد: البته این طرح هنوز عملیاتی نشده و مذاکرات در حال انجام است. او با تاکید بر اینکه راهکارهای مختلف برای تامین مالی پروژه ها دیده شده تا کسری بودجه شرکت ملی گاز جبران شود، تصریح کرد: در این رابطه با بانک مرکزی مذاکراتی شده و این بانک ابلاغیه ای را به بانک ملی ارائه کرده تا وام داخلی در اختیار شرکت ملی گاز بگذارند@ همچنین امکان استفاده از حساب ذخیره ارزی وجود دارد.

معاون وزیر نفت در خصوص رشد مصرف گاز با تاکید بر اینکه امکان پیش بینی دقیقی از رشد مصرف گاز در زمستان وجود ندارد، توضیح داد: مصرف آب به شرایط آب و هوایی زمستان برمی گردد و برآوردها این است که مصرف گاز در ماه های سرد امسال بیش از 5 درصد نباشد. رشد مصرف گاز در تابستان امسال نیز به دلیل مصرف بیشتر گاز در نیروگاه ها ایجاد شده است.