آرشیو یکشنبه ۲۵ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۶۷۷۸
بین الملل
۲۱

الجزیره:افشای جاسوسی دولت آمریکا در مساجد، خشم مسلمانان را برانگیخت

افشای خبر جاسوسی دفتر فدرال بازرسی آمریکا (اف بی آی) در مساجد این کشور، خشم مسلمانان آمریکایی را برانگیخت.به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، “گریاگ مونتیله” که با حضور در مساجد کالیفرنیا، ادعا می کرد مسلمان است، به دستور “اف بی آی” از مسلمانان و نمازگزاران برای این نهاد اطلاعاتی، جاسوسی و به کسب اطلاعات اقدام کرده است.

بنابر این گزارش، وی در تمام مدت حضور خود در مساجد، مکالمات میان مسلمانان را به طور پنهانی ضبط کرده و در اختیار

اف بی آی قرار داده است. مونتیله اذعان کرده که در برخی موارد گزارش هایش به اف بی آی، منجر به بازداشت برخی از مسلمانان شده است.در همین حال، “حسام آیلوش” عضو شورای روابط مسلمانان آمریکا نیز اعلام کرد: اف بی آی همواره ادعا می کند که مسلمانان، شرکای آنها هستند ولی ما نمی توانیم همزمان شریک و مظنون آنها باشیم.بنابر این گزارش، مقامات اف بی ای هیچ اظهارنظری در این باره نکرده و از انجام مصاحبه در این خصوص خوداری کرده اند. گروه های اسلامی نیز در واکنش به این اقدام اف بی آی، تلاش می کنند با ایجاد کارگاه های مشورتی و جلسات متعدد، مسلمانان را از اهداف اف بی آی مطلع کرده و آنها را از حقوق قانونی خود آگاه کنند.

از سوی دیگر خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز گزارش داد: در حالی که سازمان های اسلامی به شدت مخالفت خود را در خصوص فعالیت های اف بی آی در مساجد ابراز داشته و اظهار داشته اند که این فعالیت ها به جای آنکه تروریست های احتمالی را هدف بگیرد نمازگزاران و روحانیون مسلمان را مد نظر دارد، “رابرت مولد” رئیس اف بی ای از عملکرد این سازمان در مساجد آمریکا حمایت کرده است.