آرشیو چهارشنبه ۲۸ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۶۳۸
اقتصادی
۴

نگرانی شدید فعالان اقتصادی آلمان:نمی خواهیم بازار ایران را از دست بدهیم

گروه اقتصاد: روزنامه آلمانی هندلز بلات در گزارشی نوشت، بسیاری از تاجران و سرمایه گذاران آلمانی، از دولت آلمان به خاطر رفتارهایی که به اصطلاح روش های دلسردکننده نامیده می شود، انتقاد و اذعان می کنند که برلین حتی درباره کالاهای آلمانی که استفاده نظامی ندارد، محدودیت های زیادی را برای صدور به ایران در نظر می گیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، این روزنامه نوشت: اگرچه صاحبان صنایع آلمانی مایل نیستند، رسما درباره معاملات خود با ایران اظهارنظر کنند، اما از افزایش فشارهای سیاسی، ابراز یاس و ناامیدی می کنند.

براساس گزارش این روزنامه، فعالان اقتصادی آلمان از برخوردهای سیاسی دولت شان به ستوه آمده اند، زیرا در حال از دست دادن بازار پرسود ایران هستند.

این در حالی است که رئیس یک شرکت آلمانی می گوید: ما سفارش های خود را از دست می دهیم و کشورهای دیگر از بازار پرسود ایران بهره می برند. این گزارش اضافه می کند: صادرات آلمان به جمهوری اسلامی در 3 ماهه اول امسال، 22 درصد کاهش داشته و این در حالی است که صادرات آلمان سال گذشته با وجود تحریم ها به حجم کلی معادل 4 میلیارد یورو افزایش یافته بود.

یکی از مدیران ارشد بورس فرانکفورت، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت موجود می گوید: با توجه به افزایش تحریم ها، فشار حاصله علیه شرکت های آلمانی افزایش خواهد یافت.

همچنین کریستیان اوله، از دفتر وکلای شرکت Mean Legal Advisers فرانکفورت دبی می گوید: برخی شرکت های آلمانی قصد داشتند در تهران شعبه یا شرکت مستقلی را افتتاح کنند، اما ناگزیر از انصراف شده اند و این بازار را از دست داده اند.

صاحبان بنگاه های اقتصادی در آلمان خواستار کاهش شدت لحن سیاسی دولت آلمان در ارتباط با ایران شده اند.

دانیل برن بک، مسوول اتاق صنایع و بازرگانی آلمان و ایران در تهران خاطرنشان می کند: آنچه ما هم اکنون به آن نیاز داریم، عملکردی درست و حفظ آرامش است.مدتی پیش وزارت اقتصاد و تکنولوژی آلمان اعلام کرده بود: در چارچوب اثرات تحریم ها و کاهش سطح روابط اقتصادی 2 کشور، 10 هزار فرصت شغلی در آلمان از دست رفته است. یورگن تامن، رئیس انجمن صنعت آلمان نیز گفته است بر اثر تحریم ایران، آلمان شدیدا زیان می بیند در حالی که کشورهای آسیایی از این بابت سود می برند.