آرشیو چهارشنبه ۲۸ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۶۳۸
جهان
۶

کوتاه از جهان

اعلام بی طرفی اوباما

جام جم آنلاین: رئیس جمهور آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات افغانستان بر تعهد کشور خود در شکست دادن طالبان و بی طرفی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور جنگ زده تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، باراک اوباماگفت: هدف استراتژی آمریکا در افغانستان روشن است: مختل کردن، برچیدن و نابود کردن کامل شبکه القاعده و متحدان افراطی اش. آمریکا در افغانستان فقط از طریق نظامی پیروز نخواهد شد.

امیر قطر در ترکیه

جام جم آنلاین: «شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر در کنفرانس خبری مشترک با «عبدالله گل»، رئیس جمهوری ترکیه در استانبول گفت ترکیه همچون گذشته تلاش کرد به حل اختلافات گروه های فلسطینی کمک کند اما این موضوع آسان نیست.

وی تصریح کرد: حماس از طریق انتخابات به حکومت رسید بنابراین عجیب به نظر می رسد که غرب دولت منتخب فلسطین را تحریم کرد.امیر قطر روز دوشنبه در سفری رسمی و دو روزه برای دیدار با مقامات ترکیه وارد استانبول شده بود.

امید کلینتون به مذاکرات صلح

جام جم آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: هیلاری کلینتون پس از دیدار با رئیس جمهوری مصر با ابراز امیدواری برای از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه، شرایط موجود را برای آغاز آن خوب و مثبت خواند.

به گزارش خبرگزاری ها، «پی جی کرولی» پس از برگزاری نشست طولانی مبارک و کلینتون در واشنگتن در گفتگو با خبرنگاران گفت: ما در تلاش جهت فراهم کردن شرایط مناسب برای از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه هستیم و امیدواریم که فرآیند سازش طی چند هفته آتی تکمیل شود.

بازگشت دوستم به افغانستان

جام جم آنلاین: ژنرال عبدالرشید دوستم، فرمانده سابق شبه نظامیان ازبک روز گذشته به زادگاهش در افغانستان بازگشت. دوستم که در ترکیه در تبعید به سر می برد، در جمع هوادارانش در زادگاه خود در شهر «شبرقان» از نامزدی کرزای حمایت کرد و اظهار داشت: ما نیاز داریم با حامد کرزای به سمت آینده برویم.

براساس نظرسنجی ها، 45 درصد از رای دهندگان افغان حامی کرزای هستند. این میزان اختلاف زیادی با میزان حمایت ها از عبدالله عبدالله دارد، که دومین نامزد پرطرفدار انتخابات فردا در افغانستان به شمار می رود.