آرشیو شنبه ۳۱ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۴۲
اخبار خارجی
۱۶

سازمان کنفرانس اسلامی خواستار رعایت حقوق مسلمانان سین کیانگ شد

سازمان کنفرانس اسلامی خواستار رعایت حقوق مسلمانان چین شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دکتر المصری نماینده دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی در پایان سفر خود به استان مسلمان نشین «سین کیانگ» که ماه گذشته شاهد ناآرامی ها و درگیری های خونینی بود خواستار رعایت حقوق مسلمانان چین شد.

وی که در جمع شماری از سفیران و دیپلمات های کشورهای اسلامی مقیم پکن سخن می گفت با تاکید بر ضرورت رسیدگی و توجه به وضعیت مسلمانان به عنوان یک اقلیت دینی در جامعه چین ابراز امیدواری کرد که دولت چین بیش از گذشته به حقوق مسلمانان در این کشور توجه کند.

المصری همچنین با تاکید بر حمایت سازمان کنفرانس اسلامی از تمامیت ارضی چین و حفظ استقلال این کشور، رسیدگی به مسائل و مشکلات اقلیت دینی مسلمان در چین را مورد تاکید قرار داد.

گفتنی است در حوادث پنجم ژوئیه در استان مسلمان نشین سین کیانگ در شمال غرب این کشور علاوه بر کشته شدن 197 نفر از جمله شماری از مسلمانان اویغور، بیش از 1700 نفر نیز زخمی شدند.

در پی این حوادث بسیاری از مقامات کشورهای اسلامی در تماس های تلفنی با رهبران چین ضمن ابراز نگرانی از این حوادث خواستار رعایت حقوق مسلمانان و حل و فصل مسالمت آمیز و پایان درگیری ها در این منطقه شدند.براساس آمارهای رسمی شمار مسلمانان چین به 21 میلیون نفر می رسد که نزدیک به 10 میلیون نفر از آنان در استان سین کیانگ ساکن هستند.