آرشیو یکشنبه ۱‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۴۲۹۲
داخلی
۵

خطیب جمعه بغداد: اتهام ایران به دخالت در عراق منحرف کردن نگاه ها از اصل ماجراست

خطیب نماز جمعه بغداد و یکی از رهبران ائتلاف یکپارچه ادعای دخالت ایران در امور داخلی عراق را رد کرد و گفت: اگر در جایی از عراق کسی عطسه ای کند یا حرفی در جایی به میان آورد، می گویند ایران این کار را کرده است.

سید محمد حیدری با اشاره به حملات تروریستی اخیر در عراق که ده ها نفر را به کام مرگ کشاند، افزود: اکنون هم این اتفاق ناگوار و این انفجارها روی داده است ولی با کمال وقاحت می گویند که ایران این کار را انجام داده است.

عضو پارلمان عراق تصریح کرد: این در حالی است که خودشان بهتر از دیگران می دانند که چه کسانی پشت سر این ماجرا هستند و برای شناخت جریانهای پشت پرده تنها کافی است که آشکارا به برخی از فتواها نگاهی بیندازیم. خودشان می دانند که کدام کشور با صدور فتواهای عجیب و غریب به دنبال این مسائل است و خوب می دانند که کدام کشور با پرداخت پول تروریست ها را در این کشور حمایت می کند.

خطیب جمعه مسجد خلانی دلیل این اتهام زنی به ایران را در دو عامل دانست و گفت: دلیل اول این است که مسبب اصلی شناخته نشود و همه توجهات را به سمت ایران جلب کنند تا کسی متوجه اصل ماجرا و مسبب اصلی آن نشود دلیل دوم نیز این است که کسی حرفی بزند تا دیگران آن را تکرار کنند و دنباله رو او باشند.

وی همچنین خواستار برکناری سران ارشد و مسئولان بلندپایه امنیتی عراق شد و بر بازنگری سیاست ها و طرح های امنیتی در این کشور تاکید کرد.