آرشیو یکشنبه ۱‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۴۲۹۲
توسعه
۸

روس ها در تحویل هواپیما تعلل می کنند

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور با اعلام تعویق یک ساله در اجرای توافقنامه خرید 5 فروند هواپیمای توپولف 204 که از دو سال پیش با روس ها امضا شده است، گفت: در بسیاری از مواقع شرکت های روسی به رغم وعده های اولیه، در اجرای مدعیات خود تعلل می کنند.

مهدی صادقی که همراه هیات ایرانی از نهمین نمایشگاه بین المللی هوا و فضای مسکو بازدید می کرد، از مذاکره با مقامات مسئول روسی در نمایشگاه مسکو خبر داد و گفت: فعلا اجرای این توافق تا سال آینده به تعویق افتاده است.

وی اظهار داشت: با توجه به تحریم های غرب و فشار مضاعف امریکا و فرانسه در بسیاری از مواقع شرکت های روسی که با مشارکت شرکت های بزرگ دنیا محصولات خود را تولید می کنند، به رغم وعده های اولیه در اجرای مدعیات خود تعلل می کنند.

صادقی با بیان این که موقعیت جغرافیایی ایران به لحاظ ارتفاع از سطح دریا و وضعیت آب و هوایی با روسیه تفاوت های جدی دارد، اجرای سفارش های مورد نظر ایران را شرط مقرون به صرفه بودن معامله با روس ها دانست. مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور درخصوص مشکلات موجود برای تامین هواپیماهای مورد نیاز کشور گفت: با وجود تحریم ها اگر مقررات و آئین نامه های دست و پاگیر اصلاح شود، نیاز کشور از طریق خرید هواپیماهای دست دوم مورد اعتماد برطرف خواهد شد.

وی در مورد توان ایران برای تولید هواپیما با اشاره به تجربه ایران- 140 اظهار داشت: با وجود استعداد و نبوغ ایرانی نباید در مورد فناوری های با سطح بالا(High-Tech) عجول باشیم. صادقی همچنین روند اجرای سیاست های کلی اصل 44 مبنی بر خصوصی سازی را در بخش هواپیمایی رضایتبخش ندانست واظهار داشت: برای تصدیگری بخش هواپیمایی می بایست شرکت های مطمئن، مستمر و ایمن در کشور ایجاد شوند و بدون طی مراحل لازم این گونه اقدامات نتیجه بخش نخواهد بود