آرشیو یکشنبه ۱‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۲۶۴۱
فرهنگ و هنر
۱۶

عرضه وسیع ترین ابداعات هنری جهان اسلام

20 قرآن نفیس خطی رونمایی شد

گروه فرهنگ و هنر: مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران روز گذشته در مراسم رونمایی از 20 قرآن نفیس خطی کتابخانه ملی از قرآن کریم به عنوان کتاب زندگی و قانون اساسی اسلام یاد کرد و گفت: این کتاب آسمانی جامعه را به سمت ایده ال انسانی هدایت می کند.

به گزارش ایبنا، این مراسم با حضور علی اکبر اشعری، رئیس کتابخانه ملی ایران، فتح الله کشاورز رئیس بخش خطی کتابخانه ملی و جمعی از کارشناسان و نسخه شناسان کتابخانه ملی و اصحاب رسانه در تالار خوارزمی کتابخانه ملی برگزار شد.

اشعری با اشاره به این که کتاب آسمانی مسلمانان راهنمای زندگی فردی و اجتماعی انسان هاست، تصریح کرد: هر اندازه که جامعه با قرآن انس بگیرد، به سمت تعالی و تکامل بیشتر سوق می یابد و هر اندازه که از این اساس اسلام فاصله بگیرد، دچار اختلاف و مشکلات خواهد شد. در ادامه این مراسم فرزان عزیززاده، کارشناس نسخ خطی قرآنی کتابخانه ملی ایران با معرفی آثار مختلف قرآنی، توضیح داد: بخش اعظمی از این قرآن ها جزو نسخه های خطی جهان اسلام اند که وسیع ترین ابداعات فنی و هنری جهان اسلام در زمینه های مختلف کتابت، جلدسازی و کاغذسازی روی آنها انجام شده است.

وی با اشاره به قرآن رقم زین العابدین قزوینی توضیح داد: این قرآن یکی از نفیس ترین نسخه هایی است که از همه عناصر مربوط به تجلیل از قرآن در جهان اسلامی نظیر ارائه ها و جهات صنعتی، فنی، هنری و تجلیلی برخوردار است.

همچنین علی اکبر اشعری با اشاره به این نسخه قرآنی تصریح کرد: در تمامی قرآن های خطی، سوره فاتحه در صفحه اول به صورت تذهیب آورده می شود و صفحات بعدی با شمسه آرایی نگاشته می شوند، اما در تمامی صفحات این نسخه با استفاده از حجم زیادی طلاو لاجورد تذهیب کار شده است.