آرشیو یکشنبه ۱‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۲۶۴۱
فرهنگ و هنر
۱۶

آئین نامه نهایی خرید آثار هنری داخلی و خارجی تصویب شد

جبران عقب ماندگی 30 ساله هنرهای تجسمی

گروه فرهنگ و هنر: ایرج اسکندری، دبیر شورای خرید آثار هنری از به تصویب رسیدن آیین نامه خرید آثار هنری (داخلی و خارجی) از سوی مسوولان دفتر تجسمی وزارت ارشاد خبر داد.

اسکندری به فارس گفت: پیش از این، خرید آثار هنری زیر نظر مدیر کل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد صورت می گرفت، اما آقای شالویی مدیر کنونی دفتر تجسمی وزارت ارشاد ترجیح دادند خرید این آثار زیر نظر شورایی متشکل از هنرمندان و کارشناسان انجام شود که با تشکیل این شورای 5 نفره، آیین نامه خرید آثار هنری تدوین و به تازگی به تصویب مسوولین هنرهای تجسمی وزارت ارشاد رسیده است.

این هنرمند نقاش در ادامه گفت: موزه هنرهای معاصر تهران و به طور کلی وزارت ارشاد، سال هاست که اقدام به خرید آثار هنری خارجی نکرده است و جای آن در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نیز خالی است.

وی افزود: در این آیین نامه پیش بینی کرده ایم تا شورای خرید آثار هنری بتواند نسبت به خرید آثار خارجی نیز اقدام کند و این مستلزم تامین بودجه ارزی مخصوص به خود است.

اسکندری در ادامه گفت: طی 30 سال اخیر نتوانسته ایم آثار مطرح هنرمندان معاصر جهان را برای تکمیل گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران خریداری کنیم. به همین دلیل این 30 سال حلقه مفقوده ای در تاریخ هنرهای معاصر جهان در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران پدید آمده است که اگر بودجه مناسبی برای این منظور از سوی وزارت ارشاد اختصاص یابد، می توانیم روندی را که تاکنون برای آثار خارجی گنجینه موزه طی شده است، تداوم بخشیم و بتوانیم جای این حلقه مفقوده را پر کنیم.

اسکندری با بیان این که گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران یکی از نفیس ترین مجموعه های هنر جهان را در دل خود دارد، گفت: نمایش آثار گنجینه موزه نشان داد که مردم بسیاری مشتاق دیدن این آثار هستند، اما به هر حال بعد از مدتی مردم دوست دارند شاهد نمایش مجموعه جدید دیگری باشند که اگر بودجه خرید آثار هنری خارجی به تصویب برسد، موزه هنرهای معاصر تهران جایگاه واقعی خود را پیدا می کند.

وی افزود: برنامه های مختلف تجسمی و نمایشگاه های فصلی و مقطعی نیز می تواند در محلی خارج از موزه مثل موسسه فرهنگی و هنری صبا، فرهنگسرای نیاوران و... برگزار شود.