آرشیو چهارشنبه ۴‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۲۰۳۶
صفحه آخر
۱۲

خانه سینما اعلام کرد: شش پیشنهاد برای توسعه سینمای ایران

گروه فرهنگی: در پی دیدار مدیرعامل و برخی اعضای خانه سینما با سیدمحمد حسینی وزیر پیشنهادی ارشاد برای حضور در دولت دهم، سایت خانه سینما سرفصل پیشنهادهای این نهاد صنفی را برای پیشبرد و توسعه سینمای ایران به این شرح منتشر کرد.

1- تدوین و تثبیت قوانین حمایتی از حقوق مادی و معنوی آثار سینمایی: سرقت آثار سینمایی و نبود قوانین معاصر حمایتی از آثار و سینماگران باعث آسیب های جدی به اقتصاد و منزلت سینما شده است. آخرین قانون در این عرصه متعلق به سال 1348 است.

2- تامین بیمه بیکاری و بازنشستگی: با عنایت به ظرفیت ناکافی تولید در سینما و بیکاری های فصلی و اشتغال به کار کوتاه مدت سینماگران صرفا 52 درصد سینماگران به کار اشتغال دارند. بیمه بیکاری سینماگران و تامین آتیه آنان اولویت نخست جامعه اصناف سینما است که در برنامه چهارم توسعه اقتصادی اجتماعی فرهنگی نیز مصوب شده و تاکنون مغفول مانده است.

3- تاسیس صندوق حمایت از تولید، نشر و نمایش آثار سینمایی: بیش از 45درصد هزینه تولید فیلم های سینمایی از منابع عمومی و دولتی تامین می شود. استفاده از تجارب دیگر جوامع در راه اندازی صندوق حمایت از تولید، نشر و نمایش آثار با تدوین آیین نامه شفاف برای تعیین چگونگی و نحوه اختصاص اعتبارات و تسهیلات عمومی و دولتی ضروری است.

4- اصلاح ساختار حقوقی و تشکیلات سازمان های تابع وزارت ارشاد: این پیشنهادها برای اصلاح ساختار تشکیلات کنونی لازم است: تغییر ماموریت و ساختار بنیاد سینمایی فارابی به مرکز خدمات سینمایی، حذف ماموریت و انحلال موسسه رسانه های تصویری، حذف ماموریت و انحلال انجمن سینمای جوان و حذف ماموریت و انحلال مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

5- اصلاح نگاه مدیران دولتی به سینماگران: تفکر و باور مدیران دولتی در انحصاری بودن فهم آنان از سره و ناسره موجب از بین رفتن اعتماد میان سینماگران و دولت شده است. تغییر نظام کنونی شورای صدور پروانه ساخت و پروانه نمایش به ساختاری در شان انسان های مسوول و مسوولیت واگذاری شورای پروانه نمایش به سینماگران امری در شان هنرمندان خواهد بود.

6- توسعه زیرساخت های سینما: برای توسعه تولیدات سینمایی توجه به بند پنجم در حذف ممیزی و واگذاری پروانه نمایش به سینماگران و سرمایه گذاری در تولید و ساخت شهرک سینمایی معاصر، حمایت از بخش خصوصی برای راه اندازی ساخت پلاتو در ابعاد محله و تامین تجهیزات حرکتی را دوچندان می کند.