آرشیو پنجشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۲۶۵۱
اقتصاد
۴

یک مقام صنفی:ربرنج وارداتی را 4 برابر قیمت می فروشند

گروه اقتصاد: عضو هیات مدیره انجمن برنج کشور با بیان این که واردات بی رویه برنج به تولید داخل لطمه بسیاری وارد کرده است، گفت: برنج های خارجی که با قیمت هرکیلوگرم 500 تومان وارد می شوند، در بازار داخلی با قیمت 2 هزار تومان به فروش می رسند.

غلامعلی قربانی در گفتگو با مهر با اشاره به این که سال گذشته برنجکاران کشورمان نتوانستند محصول خود را به قیمت عادلانه بفروشند، ادامه داد: در حالی که وزارت بازرگانی برای خرید هر کیلوگرم برنج تولید داخل قیمت 1800 تومان را قرار داده بود، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی تا قبل از بارندگی های فعلی که باعث افزایش هزینه تمام شده تولید برنج برای کشاورزان شد، هزینه تمام شده هر کیلو برنج را برای کشاورزان 1680 تومان برآورد کردند.

وی ادامه داد: سال گذشته پس از بارندگی های اخیر و افزایش هزینه کارگری این رقم به 1375 تومان نیز در هر کیلوگرم رسید که هیچ توجیه اقتصادی برای کشاورزان نداشت؛ به همین دلیل هنوز مقداری از محصول سال گذشته در دست کشاورزان باقی مانده و این برای کشاورز بسیار دلسرد کننده است.

قربانی تصریح کرد: متاسفانه برنج های خارجی که با قیمت کیلویی 500 تومان وارد می شوند، در بازار با قیمت 2000 تومان به فروش می رسند؛ به همین دلیل تولید داخل روی دست تولیدکنندگان باقی می ماند، چرا که فروش محصول برای کشاورزان با قیمت های کمتر از 2500 تومان مقرون به صرفه و رضایت بخش نیست و حتی اگر محصول خود را با این قیمت بفروشند از ناچاری و از روی اجبار این کار را کرده اند.

وی با اشاره به این مطلب که این برنج های وارداتی در مقابل برنج های تولیدی داخل از کیفیت ضعیفی برخوردار است، گفت: باید برای برنج تولید داخل حداقل نرخ 2500 تومان در هر کیلوگرم قرار داده شود و دولت به هر یک از کشاورزان 500 تومان در هر کیلو یارانه بدهد تا آنها بتوانند به تولید خود ادامه دهند. قربانی با اشاره به این که اگر واردات برنج به شکل فعلی ادامه پیدا کند در آینده با معضل رها شدن زمین های کشاورزی مواجه می شویم، گفت: در این صورت به ازای هر یک سال رها شدن زمین های برنجکاری باید 4 برابر هزینه کرد تا بتوان آن زمین را به وضعیت سال قبل از آن بازگرداند، البته این مشکل برای برخی از محصولات کشاورزی نیز آغاز شده است.