آرشیو شنبه ۱۴‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۶۷۹۵
شهرستان ها
۱۶

هشدار معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در خصوص شرکت های کاغذی

مشهد- خبرنگار رسالت:

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم گفت: دلیل اصلی وجود شرکت های کاغذی و جرایمی که این شرکت ها مرتکب می شوند به قانون فعلی ثبت شرکت ها بر می گردد. چرا که در این قانون ثبت شرکت بسیار آسان صورت می پذیرد.سید امیر مرتضوی افزود: برای صدور مجوز برای فعالیت یک خواربار فروشی نقلی در یک محله کوچک شرایط و ضوابط خاصی در نظر گرفته می شود در حالی که افراد با صرف کمترین مبلغ به سهولت می توانند یک شرکت ثبت کرده و در آن به فعالیت کلان اقتصادی بپردازند.وی افزود: متاسفانه عموم مردم از قانون تجارت و ثبت شرکت بی اطلاع هستند بنابراین تنها به ثبت شرکت اکتفا کرده و به آن اعتماد می کنند.

مرتضوی خاطر نشان کرد: نظام مند بودن موضوع ثبت شرکت ها باعث به وجود آمدن خلاشده که برخی افراد سودجو از این خلاسوءاستفاده کرده و نسبت به تشکیل شرکت های هرمی، شرکت های کاغذی و... اقدام کرده و در قالب های مختلف از جمله کاریابی، پرداخت وام، اعزام دانشجو به خارج و... با مال و آبروی شهروندان بازی می کنند.

معاون دادستان مشهد در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم افزود: پایین بودن حق ثبت شرکت ها و سرمایه اندک تاسیس شرکت، عدم نظارت برفعالیت های شرکت ها، عدم پیش بینی مسئولیت کیفری برای اشخاص حقوقی در قانون مجازات اسلامی، در نظر گرفتن جزای نقدی غیر متناسب به عنوان جرایم مندرج در قانون تجارت و عدم پیش بینی محرومیت از شرکت در مناقصه ها و مزایده های دولتی برای شرکت های مختلف از جمله دلایل به وجود آمدن شرکت های کاغذی است.