آرشیو دوشنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۴۳۱۱
اجتماعی
۶

ممنوعیت فعالیت معدنی در جنگل های زاگرس و ارسباران

مدیرکل حفاظت سازمان جنگل ها از تدوین مصوبه ای برای ممنوعیت هرگونه فعالیت معدنی در جنگل های زاگرس و ارسباران مثل جنگل های شمال کشور خبر داد.

شعبان اسدی در این باره به مهر گفت: بهره برداری از معادن موجب تخریب گسترده سطح جنگل ها و مراتع کشور شده است، بنابراین مقرر شد دیگر مناطق جنگلی کشور مثل مناطق جنگلی شمال به شکل ویژه مورد بررسی قرار گیرند.

وی به فعالیت گسترده تشکل غیردولتی خانه معدنکاران که از اعضای خود معدنکاران تشکیل شده است، اشاره کرد و افزود: این مجموعه عمدتا مانع از انجام برخی فعالیت های نظارتی و پیشگیرانه برای جلوگیری از تخریب گسترده جنگل ها و منابع طبیعی می شوند.

اسدی تصریح کرد: اگر قانون جامع منابع طبیعی که به مجلس فرستاده شده تصویب می شد، به طور قطع از نظر قانونی شاهد این همه تجاوز به حریم جنگل های کشور نبودیم.

وی به ارزش مادی جنگل های تخریب شده و در معرض تخریب اشاره و تاکید کرد: اگر این موضوع در برنامه معدنکاران و سازمان ها و وزارتخانه های تخریب کننده قرار گیرد، متوجه می شوند که ارزش مادی جنگل ها کمتر از ارزش معادن نیست و اگر به ریال حساب کنیم، متوجه خواهند شد که تخریب جنگل ها به تامین این معادن نمی ارزد و با برنامه ای مدون می توان از بروز این فجایع زیست محیطی بشدت کاست.