آرشیو پنجشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۲۶۶۳
اقتصاد
۴

اولتیماتوم ایران به هند برای تصمیم گیری درباره خط لوله صلح

گروه اقتصاد: سفیر ایران در هند با اشاره به ابراز علاقه چینی ها برای مشارکت در خط لوله صلح هشدار داد که فرصت هند برای پیوستن به این خط لوله نامحدود نیست.

به گزارش فارس، سیاست دوپهلوی هند در قبال خط لوله صلح که تحت فشار آمریکا اتخاذ شده، ممکن است برای این کشور گران تمام شود.

سفیر ایران در دهلی نو در یک کنفرانس خبری گفت: هند جزئی از پروژه 7 میلیارد دلاری خط لوله صلح بوده است، اما با این ادعا که می خواهد قبل از هرچیز در زمینه حقوق ترانزیت بر مبنایی دوجانبه با پاکستان به توافق برسد از ادامه مذاکرات سر باز زده است.

سید مهدی نبی زاده با هشدار به هند تصریح کرد: ما با پاکستان پیش رفتیم؛ اما هند همچنان می تواند به این پروژه بپیوندد. در عین حال، من قبلانیز گفته ام این محدوده زمانی نامحدود نیست.

نبی زاده همچنین با اشاره به علاقه مندی چین برای شرکت در پروژه انتقال گاز ایران گفت: تهران نیز مایل است مسائل مربوط به این پروژه بزودی حل و فصل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکراتی را با چین آغاز کرده، گفت: ما امیدواریم مساله با هند حل شود تا نیازی به مذاکره با کشور دیگری در این خصوص نباشد.

در خصوص این که آیا هند تحت فشار امریکا قرار دارد نیز وی گفت: به این پرسش هند باید پاسخ دهد و ما امیدواریم که هندی ها تسلیم هیچ گونه فشاری از اطراف نشوند.

براساس این گزارش، هندی ها خواهان خرید گاز ارزان از ایران هستند و این مساله همراه اختلاف با پاکستان بر سر تعرفه های انتقال و حقوق ترانزیتی، آنها را بر آن داشته است تا از ادامه مذاکره درخصوص پروژه خط لوله صلح خودداری کند.