آرشیو شنبه ۴ مهر ۱۳۸۸، شماره ۲۶۶۹
ایران
۱۵

مرمت کتیبه سنگی نادرشاه

گروه شهرستان ها: معاونت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از حفاظت، مرمت، آفت زدایی و تثبیت کتیبه نادری شهرستان کلات خبر داد.

حمیدرضا محمدی نیک پور با اعلام این خبر به فارس گفت: نوع آسیب های وارد شده به این کتیبه شامل آسیب های انسانی و شیمیایی از نوع زیست شناسی و رشد گل سنگ بوده است.

قرار گرفتن این کتیبه در فضای باز و ریزش آب باران از دلایل آسیب های جدی به این کتیبه تاریخی است. در بعضی از نقاط سطح کتیبه در محل ترک ها، گیاهان بر روی کتیبه رشد کرده بود که این خود به مرور موجبات ایجاد آسیب های بیشتر را فراهم می ساخت.

به گفته نیک پور عملیات مرمت، حفاظت و آفت زدایی این کتیبه ارزشمند پس از بررسی کارشناسی و با رعایت اصول و مبانی مرمت با موفقیت انجام پذیرفت.

کتیبه سنگی نادرشاه در نزدیکی برج ارغون شاه در شهرستان کلات و در جنوب کلات مربوط به دوره افشاریه است.

این کتیبه به خط نستعلیق نگارش شده و در صخره های سمت راست دره، در ارتفاع 15 متری از کف رودخانه و پشت تونل ورودی کلات واقع است. برای اجرای این کتیبه قسمتی از سطح کوه صاف شده و دور کتیبه قابی به شکل طاق با نقوش اسلیمی و گل های پنج پر مجموعه را در بر گرفته است.

این کتیبه به دستور نادرشاه و در ثنای او حک شده که دارای 24 بیت است که با حمد خداوند (بیت اول فارسی و بقیه ترکی) از گلبن افشار آغاز شده ولی پایان آن به علت مرگ نادر نا تمام باقیمانده است.