آرشیو دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۱۲
بورس کالا
۱۵

رییس اتحادیه تعاونی های سراسری آلومینیوم

قیمت آلومینیوم در بازار متعادل شد

زهرا مسافر: در نیمه دوم سال جاری با بهبود هرچه بیشتر وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی و آمریکایی به ویژه در زمینه مسکن بازار آلومینیوم به طرف متعادل شدن بیشتر پیش خواهد رفت.

هبت الله فاضلی با بیان این مطلب گفت: هم اکنون بازار آلومینیوم متعادل است و خرید بیلت برای فعالان این صنف آسان تر شده است. وی افزود: درحال حاضر بیلت آلومینیوم در بازار داخل به نرخ 2هزار و 380 تومان عرضه می شود که از رشدی بین 10 تا 15درصدی از ابتدای سال جاری برخوردار شد.

رییس اتحادیه تعاونی های سراسری آلومینیوم تصریح کرد: بر خلاف بازار داخل نرخ آلومینیوم در بازارهای خارجی از روند کاهشی برخوردار بود؛ به گونه ای که در بورس لندن از بالای 2هزار دلار سال گذشته هم اکنون به پایین یک هزار و 800 دلار رسیده است.

وی دریافت تسهیلات از بانک ها را یکی از مشکلات اساسی برای فعالان این صنف دانست و خاطرنشان کرد: تاکنون مشکل تسهیلات برطرف نشده است؛ به گونه ای که بانک های خصوصی با بهره 24درصد و وثایق سنگین نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام می کنند. فاضلی با اشاره به تاثیر رکود حاکم بخش مسکن بر بازار آلومینیوم گفت: البته بخش مسکن مربوط به تعاونی ها و مسکن مهر شاهد رشد بود، اما در بخش خصوصی این وضعیت حاکم نبود. وی میزان تولید سالانه آلومینیوم را در کشور بین 200 تا 250 تن دانست و افزود: این درحالی است که در بحرین این میزان به بالای یک هزار تن در سال رسیده است.

رییس اتحادیه تعاونی های سراسری آلومینیوم مصرف سالانه کشور به آلومینیوم را 300 تا 350هزار تن برشمرد و تصریح کرد: به علت عدم رشد ساخت وساز از سوی بخش خصوصی میزان مصرف از رشد برخوردار نبوده است.

وی خواستار تسهیل در ارائه تسهیلات برای واردات شمش آلومینیوم به کشور شد و خاطرنشان کرد: با بهبود بخش مسکن در بازارهای خارجی بازار داخل نیز با رشد قیمت روبه رو خواهد شد از این رو برای تامین کمبود آلومینیوم مازاد بر تولید مشکلات مالی آن نیز باید از سوی دولت برطرف شود.