آرشیو پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۸۲
صفحه آخر
۱۶

مخالفان در گینه خواستار کناره گیری حاکم نظامی از قدرت شدند

مخالفان حاکم نظامی گینه خواستار برکناری وی و بازداشت عاملان کشتار دوشنبه هفته پیش شدند

. به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، مسئولان جناح مخالف گینه کوناکری دیروز با انتشار بیانیه ای پیش شرط هرگونه مذاکره با حکومت این کشور را کناره گیری «موسی دادیس کامارا»، رئیس شورای نظامی گینه و بازداشت و محاکمه عاملان سرکوب تظاهرات دوشنبه هفته گذشته در این کشور عنوان کردند.

احزاب و گروه های مخالف، اتحادیه ها و سازمان های جامعه مدنی گینه همچنین خواستار تشکیل یک ارگان انتقالی که اجازه و صلاحیت تشکیل دولت وحدت ملی را داشته باشد، شدند.

بر پایه این گزارش جناح مخالف نظامیان حاکم گینه در بیانیه خود تاکید کرده است که شاهدان شناسایی کننده عاملان اصلی کشتار دوشنبه را شناسایی کرده است. این در حالی است که «بلز کمپائوره» رئیس جمهور بورکینافاسو که جمعه گذشته از طرف جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا ماموریت یافت بحران گینه کوناکری را حل و فصل کند وارد کوناکری شد. کمپائوره در این ماموریت تلاش خواهد کرد تا راه های مناسبی را برای کاهش تنش، احیای روند انتقال سیاسی و همچنین از سرگیری مذاکرات میان مقامات هیئت نظامی حاکم و مسئولان مخالفان پیدا کند. هدف نهایی کمپائوره این است که زمینه را برای برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و معتبر در گینه کوناکری فراهم کند.

گفتنی است در دوشنبه هفته گذشته گروهی از نظامیان گینه به تجمع اعتراض آمیز گروهی از مخالفان حاکم نظامی این کشور حمله کردند و تعداد زیادی را به خاک و خون کشیدند.