آرشیو پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۸۲
صفحه آخر
۱۶

کیسینجر: اعزام تفنگدار جدید هم آمریکا را از بحران افغانستان نجات نمی دهد

هنری کیسینجر به کاخ سفید هشدار داد افزایش نیروها در افغانستان، کمکی به آمریکا نمی کند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «کیسینجر»، وزیرخارجه اسبق آمریکا و تحلیلگر مسایل راهبردی، طی مقاله ای در هفته نامه «نیوزویک» جنگ آمریکا در افغانستان را با جنگ های آمریکا در ویتنام و عراق مقایسه کرد و نوشت: درخواست ژنرال «استنلی مک کریستال» برای افزایش نیرو در افغانستان، «باراک اوباما» (رئیس جمهوری آمریکا) را بر سر دو راهی قرار داده است؛ اگر اوباما با این درخواست موافقت نکند، به دلیل عواقب بدی که کمبود نیروها خواهد داشت، مورد سرزنش قرار می گیرد و اگر موافقت کند، مخالفانش وی را جنگ طلب خواهند نامید. کیسینجر سپس به سردرگمی اوباما در شرایط کنونی اشاره می کند و می نویسد که جنگ های چریکی، آمریکا را در ویتنام و افغانستان به بن بست رسانده بودند و نهایتا درخواست ها برای استراتژی خروج زیاد شد. به نوشته وزیر خارجه سابق آمریکا، اگر خروج بدون حفظ دستاوردها باشد، با شکست برابر است.

وی در ادامه افزود: اینکه ما در حال عقب نشینی از افغانستان هستیم و یا اینکه می خواهیم دستاوردهایمان را حفظ کنیم، شدیدا بر نظم جهانی تاثیر خواهد گذاشت.کیسینجر با بی تاثیر دانستن اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان، تاکید کرد: یک تلاش جدی دیپلماتیک باید در مورد افغانستان به اجرا درآید. مسئله خاصی که در مورد افغانستان وجود دارد این است که این کشور همسایه های نزدیک و قدرتمندی مثل پاکستان، هند، چین، روسیه و ایران دارد، و آنها نیز به نحوی در اثر ظهور تروریسم بین المللی در این منطقه آسیب خواهند دید. واشنگتن باید برای بیرون آمدن از بن بست، از این همسایگان قدرتمندطلب همکاری کند.

در همین حال، نشریه آمریکایی «پالیتیکال افیرز» نیز طی مقاله مطولی، به مقامات کاخ سفید توصیه کرد تا دیر نشده و آمریکا بیشتر در باتلاق افغانستان گرفتار نشده است، همین الان به جنگ در افغانستان پایان دهد.

«تام هارتمن»، تحلیلگر آمریکایی نیز به شبکه «راشاتودی» گفت: افغانستان، گورستان قدرت های بزرگ است. وی افزود: ما (آمریکایی ها) اگر الان متوجه این موضوع نشویم، تاوان سنگینی را باید پرداخت کنیم.

«جاوید حفیظ»، سفیر سابق پاکستان در مسقط (پایتخت عمان) نیز به این شبکه گفت: آمریکا و ناتو در باتلاق افغانستان گرفتار شده اند. روزنامه «القدس العربی» هم با اشاره به وضعیت سخت آمریکا در افغانستان نوشت: ابرقدرت ها پس از دخالت های پی درپی در کشورهای دیگر، در سراشیبی اضمحلال قرار می گیرند.