آرشیو شنبه ۲ آبان ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۹۳
اقتصادی
۱

به منظور مقابله با افزایش قیمت بانک مرکزی 5میلیون قطعه سکه بهار آزادی وارد بازار می کند

رئیس کل بانک مرکزی خبر داد: بانک مرکزی 5میلیون قطعه سکه ضرب کرده است تا چنانچه قیمت سکه به طور کاذب در بازار افزایش یابد آن را وارد بازار نماید، اما این امر به منزله هدر دادن منابع کشور است.

دکتر بهمنی همچنین تاکید کرد: بانک مرکزی به بانک های خارجی که بخواهند در ایران بانک و یا شعبه تاسیس کنند، مجوزهای لازم را ارائه می دهد، البته این امر باید دوطرفه باشد و ایران نیز بتواند در این کشورها شعبه و بانک تاسیس کند تا موجبات افزایش رقابت فراهم شود، در غیراین صورت پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان با نرخهای 15 یا 16 درصد رقابت را کاهش می دهد. وی بر حرکت به سمت خصوصی سازی واقعی، کامل و جامع تاکید و بیان کرد: اگر به سمت خصوصی سازی حرکت نکنیم در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد. خصوصی سازی جدائی مالکیت از مدیریت و به دنبال ارتقای کیفیت است.

وی با اشاره به بدهی ایران خودرو به یک هزار و 111 واحد قطعه سازی گفت: اگر این شرکت بدهیهای خود را به قطعه سازان پرداخت کند، این شرکتهای قطعه ساز نیز می توانند بدهیهای خود را به سیستم بانکی پرداخت و تسویه کرده و از این طریق بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. به گفته وی واحد اقتصادی ایران خودرو رقمی معادل دو هزار و 300میلیارد ریال تسهیلات از سیستم بانکی درخواست کرده بود، اما بانک مرکزی شرط ارائه تسهیلات به ایران خودرو را منوط به فروش اموال مازاد این شرکت کرد تا از این طریق بخشی از نیازهای مالی این شرکت تامین شود.

رئیس کل بانک مرکزی از موافقت این بانک با پرداخت یک میلیارد ریال تسهیلات به ایران خودرو خبر داد و خاطر نشان کرد: همچنین دراین راستا بانک مرکزی پیشنهاد کرد که ایران خودرو سهام بانک پارسیان و برخی شرکت ها را بفروشد.