آرشیو یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۸، شماره ۲۶۹۹
سلامت
۵

ویروس ایدز از طریق اسپرم هم منتقل می شود

گروه سلامت: محققان در تلاش برای کشف شیوه های جدید مقابله با ویروس اچ. آی. وی در تازه ترین مطالعات خود دریافتند که این ویروس از طریق سلول جنسی مردانه یا همان اسپرم نیز قابل انتقال است.

به گزارش ایسنا، محققان پیش از این می دانسته اند که ویروس ایدز از طریق تماس جنسی و از راه مایعات بدن منتقل می شود، اما در این پژوهش جدید برای نخستین بار معلوم شد که علاوه بر مایعات بدن، حتی سلول های جنسی مردانه هم می توانند آلوده به این ویروس باشند و ایدز را منتقل کنند.

آنا سبالوس محقق برجسته و معروف دانشگاه بوئینوس آیرس در آرژانتین پس از انجام آزمایشات جدید خود ادعا کرده است که اسپرم هم می تواند ویروس اچ.آی.وی را به ماکروفاژها، سلول هایT شکل و سلول های دندریت منتقل کند.

دکتر سبالوس و دستیاران وی نشان دادند که ویروس اچ.آی.وی به سطح اسپرم می چسبد و این اسپرم های حامل ویروس، آن را به دندریت ها و سایر سلول ها و بافت های مورد هدف ویروس ایدز منتقل می کند.

اسپرم بیان کننده و حامل مولکول هایی است که در تعامل برای جاسازی ویروس ایدز نقش دارند، از جمله سولفات هپارین و گیرنده های مانوس که در انتشار ویروس ایدز در بدن نقش ایفا می کنند. این محققان نشان دادند که ویروس اچ.آی.وی از راه سولفات هپارین به اسپرم متصل می شود، اما گیرنده های مانوس در عملکرد اسپرمی تاثیری ندارند. آزمایشات نشان داد: وقتی ویروس ایدز به اسپرم متصل شد در محیط کشت بافت از طریق اسپرم به سلول های دندریت می رسد، سپس سلول های دندریت در تعامل با ویروس در بدن سبب بروز التهاب می شود.

محققان معتقدند که پروسه تضعیف سیستم ایمنی بدن توام با بروز این التهاب، انتشار ویروس ایدز را در بدن تشدید می کند.