آرشیو یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۸، شماره ۲۶۹۹
سلامت
۵

دندانپزشکان از همکاری با لابراتوارهای غیرمجاز منع شدند

گروه سلامت: رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت از تدوین آیین نامه ساماندهی لابراتوارها و شاغلان پروتز دندان از سوی وزارت بهداشت و با همکاری جامعه دندانسازان ایران خبر داد.

دکتر حسین حصاری که به مناسبت برپایی هجدهمین کنگره علمی سالانه پروتز دندان که 13 تا 15 آبان در تهران برپا می شود، سخن می گفت با اعلام این خبر افزود: بر اساس این آیین نامه که پیش نویس آن مراحل قانونی تصویب نهایی را می گذراند، دندانپزشکان تنها مجاز به همکاری با لابراتوارهای مجاز دندانپزشکی بوده و از همکاری با لابراتوارهای غیر مجاز منع شده اند.

وی گفت: این آیین نامه با هدف قانونمند کردن فعالیت لابراتوارهای ساخت پروتز دندان که در نهایت به ارتقای سلامت عموم مردم جامعه منجر می شود، تدوین شده است.

حصاری با اشاره به این که هم اینک لابراتوارهای دندانسازی به دلیل نبود یک آیین نامه جامع به صورت سلیقه ای و پراکنده اقداماتی را انجام می دهند، یادآور شد: یکی از اولویت های طرح ساماندهی لابراتوارهای دندانسازی، مساله کنترل قالب های دندانی به منظور بحث کنترل عفونت هاست.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به این که آیین نامه مذکور جامع ترین آیین نامه ای است که تاکنون در زمینه ساماندهی لابراتوارها تهیه و تدوین شده است، یادآور شد: از اولویت های طرح ساماندهی لابراتوارهای دندانسازی، مساله کنترل عفونت ها به منظور جلوگیری از اشاعه بیماری هاست که تهیه بسته هایی برای ارسال قالب های دندانی از جمله این برنامه به شمار می رود.

دکتر حصاری گفت: در این آیین نامه به مواردی همچون شرایط محیطی، فضا، مواد مصرفی و تجهیزات اشاره و قوانین استانداردی برای آن وضع شده است.

به گفته وی، این اقدام وزارت بهداشت، نمونه ای از همکاری این وزارتخانه با یک انجمن صنفی است که امید می رود به عنوان یک اقدام مشترک بتواند، چشم انداز روشنی داشته باشد.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در مورد نحوه برخورد با لابراتوار های غیرمجاز گفت: در مرحله نخست اعضای جامعه دندانپزشکی و دندانسازان در صورت مشاهده تخلف می بایست، موارد را به جامعه دندانسازان یا معاونت های درمان به منظور برخورد با موارد فوق گزارش کنند.

هجدهمین کنگره علمی سالانه پروتز دندان به همراه نمایشگاه مواد و تجهیزات لابراتواری از سوی جامعه دندانسازان ایران و با همکاری اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، 13 تا 15 آبان امسال در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش (وزارت کار و امور اجتماعی) برپا می شود.