آرشیو دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۸، شماره ۶۸۴۱
سیاسی
۲

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس:هر گونه پیش شرط برای تحویل سوخت قابل پذیرش نیست

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران برای دریافت سوخت رآکتور تهران نباید هیچ امتیازی به کشورهایی که قدرت تامین این سوخت هسته ای را دارند پرداخت کند. به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که روند مذاکرات وین برای خرید سوخت هسته ای با غنای19/7 درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران را چگونه ارزیابی می کنید گفت: باید توجه داشت که رآکتور تهران با اهداف انسان دوستانه و با تولید داروهایی که در عرصه پزشکی کاربرد دارند فعالیت می کند. نماینده مردم قزوین در مجلس با بیان این که در2 سال آینده ایران نیازمند سوخت مورد نیاز این رآکتور است، گفت: براساس قواعد بین المللی کشورهای تولید کننده سوخت هسته ای مکلف هستند برای جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مقررات آژانس، سوخت مورد نیاز را تامین کنند.

وی تصریح کرد: هر گونه پیش شرط برای تحویل این سوخت به ایران قابل پذیرش نیست و بلکه خارج از اصول پذیرفته شده در آژانس است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی شد در حال حاضر بین مسئولان درباره روند تهیه سوخت هسته ای رآکتور تهران اختلاف دیدگاه وجود دارد گفت: من فکر نمی کنم که اختلاف دیدگاه معناداری وجود داشته باشد. کشورهای دارنده سوخت19/7 درصد باید نیاز جمهوری اسلامی ایران را تامین کنند و ایران نیز در چارچوب آژانس و با نظارت دقیق این نهاد خرید خود را انجام می دهد. ابوترابی فرد در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات رئیس جمهوری در مشهد گفت: من صحبت های رئیس جمهور را گوش نکرده ام اما اگر اختلاف دیدگاهی وجود داشته باشد یک نظریه قابل دفاع است که باید کشورهایی که دارای سوخت هسته ای هستند نیاز سایر کشورها را تامین کنند.

نایب رئیس مجلس با تاکید بر این که ایران به فعالیت غنی سازی اورانیوم با اهداف صلح آمیز زیرنظر آژانس بین المللی اتمی ادامه خواهد داد، گفت: ما برای دریافت سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران نباید هیچ امتیازی به کشورهایی که قدرت تامین سوخت را دارند پرداخت کنیم.