آرشیو پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۰۴
صفحه اول
۱

افشاگری هیئت علمای مسلمان عراق: آمریکا با حمله به شهرهای عراق 43 بار قرارداد امنیتی را نقض کرده است

هیئت علمای مسلمان عراق از 43 بار نقض قرارداد امنیتی بغداد - واشنگتن توسط آمریکا طی یک ماه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، هیئت علمای مسلمان عراق طی بیانیه ای اعلام کرد: نیروهای آمریکایی طی یک ماه گذشته، چند بار به شهرهای عراق حمله کردند و در این حملات، تعدادی از شهروندان عراقی را به شهادت رساندند و جمعی دیگر را نیز بازداشت کردند. در بیانیه مذکور، تعداد موارد نقض قرارداد امنیتی توسط آمریکایی ها طی یک ماه اخیر، 43 مورد اعلام شده است.

در بیانیه مذکور آمده است که طبق قرارداد امنیتی، در هرگونه حمله آمریکایی ها به مناطق شهری عراق، نماینده ای از طرف دولت بغداد نیز باید نیروهای آمریکایی را همراهی کند، ولی در هیچیک از این حملات، نماینده دولت عراق حضور نداشت.

این هیئت در بیانیه خود تاکید کرد: هیچ ساعتی از شبانه روز نیست که نیروهای آمریکایی قرارداد امنیتی را از طریق گشت زدن در شهرهای عراق، که بدون هماهنگی دولت بغداد ممنوع است، نقض نکنند.

هیئت علمای مسلمان هدف قرارگرفتن دائمی نظامیان آمریکایی در شهرهای عراق را نشانه ای روشن از وقوع تخلفات در قبال قرارداد امنیتی دانست.

این بیانیه همچنین فهرست بلندبالایی از ارتکاب این تجاوزات، با ذکر تاریخ و مکان وقوع آنها در نقاط مختلف عراق را ارائه کرده است.

زمزمه برای ماندن

به گزارش ایسنا، «چارلز جاکوبی»، فرمانده نیروهای زمینی آمریکا در عراق، برگزاری انتخابات پارلمان عراق در 26 دی آینده را برای آمریکا مهم دانست. وی این انتخابات را به موضوع عقب نشینی نیرو های آمریکایی در عراق ربط داد و گفت: انتخابات ژانویه (26 دی) عراق برای طرح عقب نشینی آمریکا، مهم است. آمریکا باید طبق قرارداد امنیتی بغداد - واشنگتن تا مرداد سال آینده، نیروهای رزمی و تا پایان سال 2011 کل نیروها را از عراق خارج کند. این اظهارات یک فرمانده ارشد پنتاگون و اظهارات مشابه دیگر، از طرف مقامات واشنگتن، نشان می دهد که آمریکا زیاد هم مایل نیست طبق قرارداد امنیتی، از عراق خارج شود. ژنرال جاکوبی همچنین گفت: ما می توانیم برخی از بخش های قرارداد (امنیتی) را در صورتی که از ما خواسته شود، تغییر دهیم.