آرشیو پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۱۰
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

آمریکا اگر با ایران درگیر شود مجبور است نفتکش بدزدد!

یک روزنامه نگار و تحلیلگر آمریکایی گفت کاخ سفید اگر بخواهد با ایران درگیر شود باید برای تامین نفت راهزنی دریایی کند و به نفت صادراتی به چین و کشورهای دیگر دست اندازی کند!

ادوین بلک می گوید: پول نفت باعث قدرتمند شدن ایران شده و بهترین راه برای کاهش قدرت ایران، رفتن آمریکا سراغ سوخت های جایگزین است. این در حالی است که آمریکایی ها سراغ این فناوری نرفته اند با آن که تکنولوژی موتورهای با سوخت هیدروژنی یا برقی به هیچ وجه جدید نیستند. با این همه وابستگی ماشین های بزرگ و پرمصرف آمریکایی به سوخت های فسیلی آنقدر زیاد است که نمی توانیم از اثر جادویی و هیپنوتیزمی اش دور شویم.

وی این مطلب را در پاسخ رادیو زمانه عنوان کرده که پرسیده بود چرا آمریکا مجبور است در برابر ایران موضع احتیاط آمیز بگیرد و نتواند در صورت نیاز به برخورد چکشی، مانع برنامه های هسته ای ایران شود.

وی درباره این که «ایران چه راه هایی برای فشار به غرب دارد در صورتی که مورد حمله قرار گیرد؟» گفت: اگر ایران سه نقطه استراتژیک منطقه یعنی مرکز گوگردزدایی نفت عربستان، بندر راس تنوره و تنگه هرمز که معبر اصلی اش برای کشتیرانی بسیار باریک است(حدود 2 مایل) را هدف قرار دهد، باعث توقف 40 درصد نفت انتقالی از طریق آب های آزاد و بیست درصد نیاز جهانی به نفت خواهد شد و البته باعث خواهد شد 18 تا 20 درصد نیاز نفتی آمریکا هم بلوکه شود. آمریکا تنها ذخیره ای معادل 57 روز مصرفش نفت خام دارد. بعد از 2 ماه آمریکا باید تصمیم بگیرد که می خواهد چه کند. مشکل اصلی این است که 98 درصد حمل و نقل وابسته به نفت است. اینجاست که آمریکا باید تصمیم مهمی در این قبال بگیرد. ما همه فرصت ها را از دست داده ایم مطمئنا ایران از این نقطه ضعف آمریکا خبر دارد.

وی گفت: «عملا تنها برنامه آمریکا برای وضعیت درگیری دزدیدن نفتکش هاست باج دادن برنامه آمریکایی ها مطرح نمی شود ولی عملا دزدیدن نفتکش ها است. باج دادن به آنهاست که از وسط اقیانوس به سمت آمریکا تغییر مسیر بدهند و نفتشان را به چین و یا دیگر کشورها نفروشند. این برنامه آمریکا برای شرایط اورژانسی است!»