آرشیو پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۱۰
صفحه آخر
۱۶

اتحادیه اروپا هفته آینده نشست فوق العاده تشکیل می دهد

اتحادیه اروپا پنجشنبه آینده نشستی فوق العاده با هدف تعیین پست های جدید این نهاد اروپایی برگزار می کند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، «روبرتا النیوس» سخنگوی «فردریک رینفلدت» نخست وزیر سوئد اعلام کرد، کشور سوئد که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد خواستار تشکیل نشستی فوق العاده در بروکسل طی هفته آینده شده است تا بدین طریق وضعیت پست های عالی جدید این اتحادیه مشخص شود.

وی افزود:«نشست فوق العاده اتحادیه اروپا قرار است 19 نوامبر (28 آبان ماه) در بروکسل برگزار شود.»

چندی پیش نیز سران اروپایی برای بررسی این موضوع در کپنهاک تشکیل جلسه داده بودند.

این سخنگو اشاره کرد، نخست وزیر سوئد قصد دارد تا دور دوم مذاکرات در رابطه با تعیین پست های اتحادیه را آغاز کند و ما امیدواریم پنج شنبه آینده بتوانیم کاندیداها را معرفی کنیم.

پست های جدید اتحادیه اروپا تحت پیمان لیسبون ایجاد شده که قرار است از اول دسامبر (10 آذرماه) به اجرا درآید.

این گزارش افزود، انتخاب رئیس اتحادیه اروپا همچنان یکی از مسایل مهم پیش روی سران اروپایی است و فهرست نامزدهای تصدی ریاست اروپا روز به روز طولانی تر می شود و به موازات آن مسایل جانبی بیشتری نیز در این باره مطرح می شود. از این رو قرار است که اسامی نهایی کاندیداها در چند روز آینده اعلام شود.

براساس این گزارش فقط مقامات عالیرتبه اروپایی می توانند در این سمت فعالیت کنند به طوری که «تونی بلر» نخست وزیر پیشین انگلیس و «آنگلامرکل» صدراعظم آلمان و «یان کلاود یونکر» نخست وزیر لوکزامبوگ از جمله نامزدهای ریاست اروپا هستند.

درباره دیگر پست عالی اتحادیه اروپا یعنی نماینده عالیرتبه اتحادیه در امور خارجی، «یوهانس هان» وزیر اقتصاد اتریش، «تاریا هالونن» رئیس جمهور و «پاویا لیپونن» نخست وزیر پیشین فنلاند، «ولفگانگ شوسل» از اتریش و «یان پیتر بالکنده» سیاستمدارانی هستند که نامزد احراز این پست شده اند.

رئیس اتحادیه اروپا و نماینده عالی آن در سیاست خارجی براساس آرای سران کشورهای عضو انتخاب خواهند شد.