آرشیو شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸، شماره ۴۳۶۲
اجتماعی
۴
آنفلوانزا / نوع A

خریداری واکسن آنفلوانزای نوع A در صورت تایید سازمان جهانی بهداشت

مدیر برنامه آنفلوانزای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد وزارت بهداشت تا زمانی که سلامت واکسن آنفلوانزای نوع A از سوی سازمان جهانی بهداشت تایید نشود، اقدام به خریداری این واکسن نخواهد کرد.

دکتر محمود سروش افزود: اکنون اعتبار مورد نیاز برای خریداری این واکسن به مبلغ 200 میلیارد ریال از سوی دولت تامین شده است و ما هیچ محدودیتی در پرداخت پول برای خرید این واکسن نداریم، اما سازمان جهانی بهداشت هنوز بر ایجاد عوارض جانبی تزریق این واکسن تاکید دارد. وی اظهار داشت: در زمان حاضر تزریق واکسن آنفلوانزای نوع A در کشورهای لهستان، امریکا، کانادا و سوئد باعث مرگ افراد و ایجاد عوارض زیان آور بر روی سلامتی بیماران از جمله تب شدید شده است و به همین علت تزریق این واکسن را متوقف کرده اند. دکتر سروش با اشاره به اینکه در کشور عربستان این واکسن تاکنون خریداری و بر روی افراد تزریق نشده است، تصریح کرد: در برخی از کشورها نیز اعلام شده افراد در صورت رضایت خودشان می توانند واکسن آنفلوانزای نوع A را تزریق کنند ولی تاکنون مقامات سازمان جهانی بهداشت سلامت این واکسن را تایید نکرده اند.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت بهداشت کشور نیز به دنبال بهترین نوع واکسن درخصوص این بیماری هستند و در صورتی که سازمان جهانی بهداشت سلامت آن را تایید کند، اداره کنترل آزمایشگاه های وزارت بهداشت پس از خریداری این واکسن اقدام به آزمایش و تحقیق خواهد کرد تا به صورت صددرصد سلامت آن را تضمین کند.