آرشیو شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸، شماره ۴۳۶۲
فرهنگ و اندیشه
۱۰
کتاب اندیشه

به سوی جوامع دانایی محور

ترجمه علی حسین قاسمی/ سیروس آزادی

انتشارات سمت

در طول تاریخ، جامعه بشری همواره و البته نه پیوسته به سوی رشد دانش گرایش داشته است. رشد آموزش و تولید در مقایسه با مقوله های دیگر مانند اقتصاد و سیاست، با هدفهای متعالی تر و مردمی تری همراه بوده است.

شواهد بسیاری وجود دارد که در فرازهایی از تاریخ، جامعه بشری در عرصه اقتصاد و سیاست رو به افول گذارده و تمایل به پسرفت و در نتیجه استبداد داشته است.

در مقابل، دانش همواره به سوی توسعه جامعه بشری تمایل داشته و در راه رشد عدالت و دموکراسی تلاش کرده است. در راستای توسعه زیر ساختارهای جامعه دانشی افزون بر دانشگاه و مراکز علمی، برخی نهادهای ملی و بین المللی نیز اثرگذار بوده و هستند. سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) از جمله این نهادها است.

گزارش سال 2005 این سازمان با عنوان «به سوی جامعه دانش محور» یک گزارش جهانی است که در واقع دغدغه این سازمان و اعضای آن، به ویژه کشورهای در حال رشد را باز می تاباند.

برجسته ترین نکته این کتاب این است که توجه یونسکو به جایگاه مردم در جامعه دانش محور است. توجه نویسندگان کتاب به مقوله هایی همچون آزادی بیان، حاکمیت بر علم و فناوری، آموزش پایه برای همه، امنیت انسانی، حقوق بشر و مبارزه با فقر، حفظ دانش محلی و بومی، تنوع زبانی، تکثرگرایی و زنان در جوامع دانشی است.