آرشیو شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸، شماره ۴۳۶۲
خانواده
۱۲
حرفی دیگر

خواب زیاد خستگی می آورد

خواب بیش از میزان طبیعی باعث خستگی می شود.

مناسب ترین زمان برای بهره مندی از خواب کافی، هشت ساعت در شبانه روز است و در صورتی که پس از هشت ساعت خواب شبانه احساس خواب آلودگی یا خستگی به فرد دست دهد، خوابیدن بیشتر از این میزان باعث رفع احساس خستگی نمی شود.

خواب بیش از میزان مورد نیاز بدن، باعث ضعف و اختلال در سیستم خواب بدن می شود. زیرا بدن انسان نیاز به جذب میزان معینی از نور خورشید دارد که این مقدار، هنگام خواب دریافت نمی شود.

از طرف دیگر فعالیت و پویا بودن نیاز طبیعی افراد است که باعث بهبود در عملکرد ارگان های مختلف بدن می شود.

تنظیم دمای بدن و رسیدن به حد نرمال در هنگام صبح و پس از برخاستن از خواب، پس از گذشت مدت زمان معینی انجام می شود و در این زمان، فرد احساس بی حالی، خستگی و گاهی سرگیجه می کند و این مسئله به دلیل ترشح بیش از حد ملاتونین است.

میزان بالای این هورمون سبب بسته شدن چشم، خمیازه کشیدن و احساس خمودگی در فرد می شود و تا کاهش پیدا کردن این هورمون احساس کمبود انرژی و خستگی وجود دارد.

در برخی افراد، میزان ملاتونین خون کاهش پیدا نمی کند و فرد نیاز بیشتری به خواب و استراحت دارد.

خواب زیاد سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و فرد در معرض ابتلابه بیماری های مختلف مانند سرماخوردگی یا آنفلوانزا قرار می گیرد.

انجام حرکات ورزشی پس از برخاستن از خواب، دریافت نور خورشید به میزان کافی و استشمام هوای تازه باعث دریافت میزان کافی از اکسیژن و کاهش ملاتونین خون می شود.

مصرف بیش از حد قهوه و استرس تنظیم خواب را برهم می زند.