آرشیو پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۸، شماره ۶۸۵۶
شهرستان ها
۱۴

در شهرستان بناب؛اشک تولید کنندگان پیاز درآمد!

بناب-خبرنگاررسالت:

پیاز یکی از مهمترین صیفی جاتی است که مصرف آن به صور مختلف تازه خوری، سرخ کرده، کنسرو شده و تهیه ترشی مورد استفاده قرار می گیرد و شهرستان بناب از مهمترین مناطقی است که می توان به عنوان تولید کننده پیاز در کشور از آن نام برد که از نظر تولید مقام اول را در استان آذربایجان شرقی به خود اختصاص داده و پیاز تولید شده در این شهرستان یکی از مرغوب ترین پیازهای ایران محسوب می شود.ولی با همه این موارد وضعیت بازار پیاز همچون سال های گذشته امسال نیز بی ثبات است و این امر پیازکاران شهرستان را با مشکل جدی مواجه کرده است.یکی از کشاورزان در این باره می گوید: به دلیل پایین بودن قیمت محصول بیشتر کشاورزان امسال چندان رغبتی به برداشت محصول خود از مزارع نداشتند. زیرا برداشت آن مقرون به صرفه نیست.

برخی از کشاورزان بنابی می گویند: پایین بودن نرخ فروش محصول پیاز آن ها را در تنگای مالی قرار داده است. رجب حصیری تولید کننده پیاز در بناب عدم حمایت دولت از کشاورزان پیاز کار را از مشکلات کشاورزان اعلام کرد و گفت: مشکل گازوئیل و عدم تامین کود و سموم مورد نیاز کشاورزان از سوی مسئولین امر پیازکاران را دچار مشکل کرده است.کارشناسان امر عدم صادرات این محصول به خارج از کشور را از جمله مشکلات پیازکاران منطقه می دانند.به گفته مدیر جهاد کشاورزی بناب امسال1600 هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت پیاز رفته که احتمال میرود امسال نزدیک به100 هزار تن محصول پیاز از اراضی شهرستان بناب برداشت می شود.

مهندس یوسف صادقیان قیمت هر کیلو پیاز را در بازار1250 الی1500 ریال اعلام کرد و افزود: قیمت تمام شده هر کیلو پیاز در منطقه1720 ریال می باشد.

وی از روند کاهش بی رویه قیمت عمده محصول پیاز اظهار نگرانی کرد و گفت: کاهش قیمت به کمتر از این میزان خسارت جبران ناپذیری به کشاورزان وارد می کند.

وی کمبود آب، شور شدن آب چاه های حاشیه دریاچه ارومیه، پایین بودن قیمت فروش و عدم صدور محصول پیاز به ممالک خارجی را از مشکلات اساسی دانست.

بهرحال با توجه به سرمازدگی محصولات در فصل بهار و بارندگی های شدید در زمان فصل برداشت انگور صدمات زیادی به کشاورزان منطقه وارد نموده و اگر مسئولین امر تدابیری در خصوص خرید تضمینی و صادرات محصول پیاز انجام ندهند در آینده نزدیک شاهد فاسد شدن پیاز تولید شده در انبارها خواهیم بود.