آرشیو شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۸، شماره ۲۱۰۸
صفحه آخر
۱۲

بهروز غریب پور کارگردان و استاد دانشگاه: تعداد کم کتاب های تئاتر عجیب نیست

«بهروز غریب پور» کارگردان و استاد دانشگاه از روند پژوهش های دانشگاهی بر اساس یافته های اینترنتی انتقاد کرد و گفت: نبود کتاب های مهم و معتبر در کتابخانه های دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، منجر به کاهش تعداد پژوهشگران جدی در حوزه تئاتر و نمایشنامه نویسی شده و امیدوارم نمایشگاه کتاب های کاربردی و دانشگاهی در تامین نیازهای دانشگاه ها گام های موثری بردارد.

به گزارش اعتماد، غریب پور اضافه کرد: متاسفانه مسوولان دانشگاهی کشور، سرمایه گذاری روی پژوهش های بین المللی را از یاد برده اند و با تصور فردی بودن تحقیق و پژوهش، از دانشجویان و محققان دانشگاهی می خواهند همه چیز را از طریق اینترنت بیابند.

این استاد دانشگاه گفت: این تفکر سبب می شود کتاب های مهم و به روز جهان در کتابخانه های دانشگاهی و مراکز پژوهشی یافت نشود. کارگردان نمایش عروسکی «رستم و سهراب» همچنین با بیان این موضوع که پژوهش در تئاتر بین الملل در حال حاضر مختص کسانی شده که غم نان نداشته و از هرگونه مسائل مالی چشم پوشی کرده اند، گفت: آنها در را به روی خود بسته و شبانه روز به تحقیق می پردازند. در این شرایط شاید چندان اتفاق عجیبی نباشد که اگر در یک نمایشگاه تعداد کتاب های تئاتر بسیار کم باشد.

غریب پور مهم ترین مشکل تئاتر ایران در حوزه تئوری های جهانی را نوع نگاه و علاقه وافر ما به تئاتر آوانگارد دانست و ادامه داد: ما فکر می کنیم همیشه بهترین نوشته، آخرین آنهاست و به همین دلیل در حالی که هنوز تئوری های تئاتر کلاسیک و جهان را نشناخته ایم، ناگهان می خواهیم به تئاتر آوانگارد و پیشرو پرتاب شویم. در این صورت است که ارتباط مناسب برقرار نمی شود.