آرشیو یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸، شماره ۲۷۱۷
صفحه اول
۱

جریمه بدهکاران بانکی تصاعدی محاسبه می شود

مهلت 2 ماهه بانک مرکزی به بدهکاران

گروه اقتصاد: رئیس کل بانک مرکزی از مهلت دو ماهه بدهکاران بانکی و بخشودگی جریمه بدهی آنها در صورت تسویه خبر داد و هشدار داد: در غیر این صورت، جریمه بدهکاران تصاعدی محاسبه می شود.

محمود بهمنی در گفتگو با مهر با اشاره به ابلاغ بخشنامه جدید وصول مطالبات معوق به شبکه بانکی کشور، ابلاغ این دستورالعمل را از کارهای بسیار مهم بانک مرکزی عنوان کرد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: براساس این دستورالعمل، فرصت دو ماهه ای برای بدهکاران نظام بانکی که دارای بدهی معوق هستند، در نظر گرفته می شود.

وی با تاکید بر این که در این مدت کسانی که به نظام بانکی بدهی معوق دارند، باید بدهی خود را تعیین تکلیف کنند، افزود: اگر این افراد طی این مدت بدهی های خود را پرداخت کنند، کل جریمه بدهی آنها بخشیده می شود.

بهمنی خاطرنشان کرد: چنانچه بدهکاران نظام بانکی طی مهلت در نظر گرفته شده، نسبت به بازپرداخت بدهی خود اقدام نکنند، جریمه بدهی آنها به صورت تصاعدی افزایش پیدا خواهد کرد.

براساس آخرین آمار رسمی منتشر شده، میزان مطالبات معوق بانکی به رقم نگران کننده 40 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بر این اساس، بانک مرکزی آیین نامه جدید وصول مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول ریالی و ارزی تمامی بانک های دولتی و غیردولتی را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

بانک مرکزی در این ابلاغیه از بانک ها خواسته است این آیین نامه به قید تسریع به تمامی واحدهای ذی ربط ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت شود.

هیات وزیران بنا به پیشنهاد مشترک بانک جمهوری اسلامی ایران و وزارت اموراقتصادی و دارایی و به استناد ماده 5 قانون تسهیل اعطای تسهیلات بانکی و کاهش هزینه های طرح و تسریع در اجرای طرح های تولیدی و افزایش منابع مالی و کارایی بانک ها مصوب 1386 آیین نامه وصول مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول موسسات اعتباری (ریالی و ارزی) را تصویب کرده است.

در همین حال، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بر اتخاذ تدابیر مناسب برای وصول مطالبات معوق بانکی تاکید کرده است. عزت الله یوسفیان ملا، عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، پیگیری وصول مطالبات معوق بانک ها را یکی از مهم ترین برنامه های این ستاد اعلام کرده است. برهمین اساس، ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی کارگروهی را نیز مسوول پیگیری معوقات در بانک ها و کاهش نسبت آن به تسهیلات اعطایی کرده است.