آرشیو شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۶۱
خودرو
۱۶

گرانی در کمین بازار خودرو

گروه خودرو- این روزها بازار خودرو کشور، دوران آرام و با ثباتی را می گذراند و این در شرایطی است که طی هفته های پیش رو با فرض اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در خودروسازی، منحنی قیمت ها جهشی محسوس و حتی میلیونی را در برخی خودروها تجربه خواهد کرد.

به گفته یک منبع آگاه، استارت اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در خودروسازی، با پارس خودرو زده شده و ایران خودرو و سایپا نیز به زودی مشمول آن خواهند شد.

آن طور که شنیده می شود، طی هفته های گذشته جلساتی بین پارس خودرو و وزارت صنایع درباره اجرای قانون مذکور برگزار و مسوولان این وزارتخانه بر اجرای آن در پارس خودرو تاکید کرده اند. این موضوع در شرایطی است که بیشتر محصولات پارس خودرو، مونتاژی و گران به حساب می آیند و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده که سه درصد در نظر گرفته شده، نرخ آنها افزایش قیمتی بسیار محسوس را به خود خواهد دید.

این افزایش قیمت در کمترین حالت حدود 285 هزار تومان (برای تندر مدل E0) و در بیشترین حالت حدود یک میلیون و 180 هزار تومان (برای ماکسیما) خواهد بود.

با این حساب مگان نیز در مدل اتومات خود حدود 880 هزار تومان گران می شود و مگان دنده ای نیز حدود 760 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد.

این افزایش قیمت ها البته در سطح نرخ کارخانه ای خودروهای مذکور ایجاد می شود و اینکه در بازار، منحنی قیمت آنها تا چه حدی صعود کند، مشخص نیست.

هر چند هنوز پارس خودرو اعمال مالیات بر ارزش افزوده را بر محصولات خود نپذیرفته و نتیجه نهایی، طی دو سه روز آینده مشخص خواهد شد، اما به گفته کارشناسان، وزارت صنایع به جد پیگیر اجرای این قانون در خودروسازی بوده و پس از پارس خودرو، سایپا و ایران خودرو نیز مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهند شد.