آرشیو شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۶۱
بانک و بیمه
۱۳

مدیر عامل انصار:ریشه معوقات بانک ها در سفارش ها و توصیه هاست

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری انصار گفت: پرونده وامی که در زمان تشکیل «توصیه ای و سفارشی» بوده، در پرداخت معوقات هم سفارشی و توصیه ای عمل خواهد کرد.

غلامحسن تقی نتاج، در گفت وگو با خبرگزاری موج با تاکید بر اعتبارسنجی مشتریان قبل از اعطای تسهیلات اظهار داشت: بانک ها باید بعد از اعتبار سنجی مشتریان و قبل از اعطای تسهیلات تضمین های کافی دریافت کنند.

وی با بیان این که «معوقات 400 هزار میلیارد ریالی نظام بانکی، حق و حقوق سپرده گذاران است»، گفت: بانک ها باید از استقلال عمل کافی برای وصول معوقات خود برخوردار باشند و در عین آزادی و مختاری به فعالیت بپردازند.

مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری انصار تصریح کرد: دخالت های خارج از قاعده اجازه نمی دهد بانک ها به حق و حقوق خود برسند.وی اضافه کرد: برای این که معوقات 400 هزار میلیارد ریالی معوق نظام بانکی به حیطه وصول درآید، باید به دسته بندی اعطای تسهیلاتی که ریشه در سفارش و توصیه داشته، بپردازیم. نتاج تاکید کرد: پرونده وامی که در زمان تشکیل «توصیه ای و سفارشی» بوده، در پرداخت معوقات هم سفارشی و توصیه ای عمل خواهد کرد.

وی با بیان این که «بانک ها به وصول به هنگام اقساط خود زنده اند»، گفت: زمانی که فشار بانک ها برای وصول معوقات آغاز می شود، مسوولان استانی و مرکزی خواستار توقف فشارها و بخشش دیرکردها و جرائم می شوند.

وی افزود: اگر سیستم بانکی به توصیه ها و سفارش ها توجهی نداشته باشد، نرخ معوقات کاهش پیدا می کند در غیر این صورت داستان معوقات همچنان ادامه دارد.مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری انصار بیان کرد: بانک ها نباید به اعطای تسهیلات کلان بپردازند، چرا که ایجاد مطالبات معوق نظام بانکی در نتیجه عدم بازپرداخت تسهیلات کلان است.