آرشیو دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۸، شماره ۲۱۲۰
پزشکی
۷

9 راهکار برای جلوگیری از سرطان سینه

سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان در میان زنان است. اما سرطان پستان تنها مختص زنان نبوده بلکه مردان نیز در خطر ابتلابه آن هستند.به گزارش ایسنا کشف و معالجه سرطان پستان در مراحل اولیه احتمال بهبودی و درمان بیمار را افزایش می دهد. از این رو با رعایت نکاتی ساده و مفید می توان از بروز سرطان پستان جلوگیری کرد.

1- وزن خود را متعادل کنید. زنانی که از 18 سالگی به بعد، دچار اضافه وزنی بیشتر از 9 کیلوگرم بوده اند، احتمال ابتلابه سرطان سینه در زمان یائسگی در آنها بیشتر است.

2- مقدار زیادی میوه و سبزی مصرف کنید. سبزیجات شامل: هویج، گوجه فرنگی، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و انواع کلم

(کلم بروکلی،کلم قرمز، کلم قمری، گل کلم، کلم پیچ). میوه ها شامل مرکبات، انواع توت، توت فرنگی و گیلاس. نکته قابل توجه این است که سبزیجات را یا خام مصرف کنید یا بخارپز کنید.

3- مرتب ورزش کنید. روزانه 30 دقیقه یا بیشتر ورزش انجام دهید.

4- چربی غذاها را از نوع خوب انتخاب کنید. چربی های خوب شامل چربی های غیراشباع امگا-3 و امگا-6 است. چربی های اشباع و جامد مثل چربی ها و روغن های حیوانی و روغن نباتی جامد مضر هستند. امگا-6 در روغن هایی از قبیل ذرت و آفتاب گردان یافت می شود. امگا-3 در روغن هایی نظیر روغن ماهی سالمون، روغن ماهی قزل آلاو روغن ماهی ساردین یافت می شود. چربی های غیراشباع در روغن های گیاهی نظیر کانولا، زیتون، آجیل و دانه های روغنی یافت می شود.

5- کربوهیدرات مناسب و خوب را مصرف کنید. نان ها و غلات سبوس دار، لوبیا و باقلامصرف کنید.

6- غذاهایی که با سویا درست شده اند مصرف کنید. فرآورده های سویا مانند آجیل سویا، شیر سویا و سویا سس، توفو و خود سویا در کاهش سرطان سینه کمک می کنند.

7- به طور مرتب و روزانه مکمل دریافت کنید.

8- ویتامین C و E و سلنیوم را هر روز مصرف کنید. این مواد مغذی، خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارند و خطر ابتلابه سرطان را کاهش می دهند.

9- روحیه خود را بالاببرید. نگاه مثبت به زندگی داشته باشید. با دوستان و خانواده باشید. خواب کافی داشته باشید (هفت، هشت ساعت خواب در شب). استرس را از خود دور کنید. چاقی مادر همه دردهاست. وزن مطلوب داشتن و ورزش کردن باعث دوری تمام دردها و رنج ها می شود.