آرشیو چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۸۲
اجتماعی
۶

در همایش تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران عنوان شد

اکتفا به افتخارات گذشته مشکلی را حل نمی کند

در جامعه اسلامی حقوق حاکمیت و مردم مشخص شده و آنچه بسترساز پیشرفت فرهنگ و تمدن محسوب می شود پرچم افراشته عدالت است که هیچگاه تبصره ای به آن وارد نبوده و هیچ دلیلی آن را تغییر نمی دهد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، در همایش تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با بیان این مطلب گفت: هدف اصلی از پرداختن به تمدن اسلامی بازگشت مجدد و احیای آن بوده و بیان افتخارات گذشته به تنهایی مد نظر نیست.

محمدیان افزود: در روزگار کنونی که پیشرفت بشر این چنین شتاب و سرعت گرفته اکتفا به افتخارات و موفقیت های گذشته مشکلی را حل نخواهد کرد. وی تاکید کرد: یکی از مولفه های تمدن ساز براساس معیارهای پیامبر اسلام (ص) توجه به علم، تفکر و ژرف اندیشی است. وی افزود: اگر سخنان و اشارات تمام نخبگان بشری را پیرامون علم و مسائل مربوط به آن گردآوری کرده و با آنچه پیامبر اکرم فرموده اند مقایسه کنیم تازه پی به درخشندگی دین اسلام خواهیم برد.

تمدن جهان امروز علم دارد اما ایمان ندارد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این همایش گفت: باید ظرفیت های علمی تاریخ اسلام را دستمایه ای برای ساخت تمدن بزرگ اسلامی قرار داد چرا که تمدن جهان امروز تک چشمی است و علم دارد اما ایمان ندارد و از معنویت دور مانده است. محمدرضا مخبر دزفولی افزود: بسیاری از اخترشناسان مسلمان بدون آن که از رصدهای گوناگون و ساخته بابلی و دیگر تمدن ها تقلید کنند رصدهای تازه ای ساختند. این دیژها در طول زمان کامل تر شد به طوری که در فاصله قرن های چهارم تا هفتم دیژهای مهمی در حوزه تمدن اسلامی شکل گرفت. وی گفت: همه این دستاوردها تنها گوشه ای از تلاش گسترده دانشمندان جهان اسلام در آن دوران پر تلالو بوده که در آن شکوفایی در همه عرصه های علمی قابل رویت است. وی افزود: مهم این است که رشد علم در دوران تمدن اسلامی تبدیل به یک جریان پویا و شکوفا شده بود که نوآوری و خلاقیت محور این جریان محسوب می شد.