آرشیو چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۸۲
بین الملل
۲۷

پروژه استیضاح نخست وزیر کویت به جریان افتاد

گروه بین الملل مجلس کویت طرح استیضاح نخست وزیر و 3 تن از وزیران کابینه این کشور را کلید زد.

شیخ ناصر المحمد الجابر الصباح نخست وزیر، شیخ جابر المبارک وزیر دفاع، شیخ جابر الخالد وزیر کشور و فاضل صفر وزیر مشاغل عمومی و امور شهرداری از جمله کسانی هستند که در دستور کار استیضاح مجلس قرار دارند.

سه تن از افراد یاد شده شامل نخست وزیر، وزیر دفاع و وزیر کشور از اعضای خاندان حاکم آل صباح هستند. طی روزهای اخیر نمایندگان مخالف و گروه های سیاسی با تشکیل جلسات مختلف خواستار بررسی طرح های استیضاح به ویژه استیضاح نخست وزیر در جلسه علنی شده اند و بر حضور شیخ ناصر المحمد در نشست علنی مجلس و توضیحات وی درباره محورهای استیضاح تاکید کردند.

در طرح استیضاحی که 24 آبان ماه به مجلس کویت ارائه شده نخست وزیر به دادن چک 700 هزار دلاری به یکی از نمایندگان سابق مجلس متهم شده است.

این طرح همچنین خواستار توضیح شیخ ناصر المحمد درباره حیف و میل اموال عمومی از سوی دفتر نخست وزیری شده است. ضیف الله ابورمیه، مسلم البراک و مبارک الوعلان در مجلس کویت از طراحان استیضاح هستند.

این نمایندگان از وزرای یاد شده درباره مواردی همچون کوتاهی در ایفای مسئولیت ها، تخلفات اداری و نیز حیف و میل اموال عمومی و برخی مناقصه ها سوال کرده اند. استیضاح های پی در پی کابینه شیخ ناصر المحمد نخست وزیر کویت طی سه سال اخیر به انحلال مجلس انجامیده است.

به موجب ماده 100 قانون اساسی کویت هر یک از نمایندگان مجلس می توانند طرح استیضاح نخست وزیر و وزرا در ارتباط با مسائل مربوط به وظایف شان را به مجلس ارائه دهند.