آرشیو سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۸۷
داخلی
۳

وزیر امور خارجه در نشست مشترک با همتای خود از جمهوری آذربایجان مطرح کرد

حرکت تهران و باکو در مسیر تجارت یک میلیارد دلاری

گروه سیاسی - وزیر امور خارجه کشورمان گفت: پیشنهاد «معاوضه سوخت در کیش» روی میز است و این پیشنهاد ناشی از حسن نیت ایران و فرصتی برای طرف مقابل است.

منوچهر متکی در نشست مطبوعاتی مشترک با «المارمحمد یاراف» همتای آذربایجانی خود در عین حال خاطرنشان کرد: ما اصراری بر پذیرش پیشنهاد معاوضه سوخت در جزیره کیش نداریم بلکه خواستیم راهی را برای طرف مقابل باز کنیم.

متکی این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که امریکایی ها پیشنهاد ایران را برای معاوضه 400 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 5/3 درصد با معادل 20 درصد آن در جزیره کیش، رد کرده اند؛ مطرح نمود. متکی افزود: این موضوع یک گام مبتنی بر حسن نیت و ایجاد یک فرصت برای آنها بود. ما نمی توانیم اصرار کنیم که حتما این موضوع را بپذیرند. وی با بیان این که بعد از طرح این پیشنهاد به صورت روشن هنوز پاسخ رسمی دریافت نکرده ایم، تصریح کرد: سخنانی را که به نقل از این و آن مطرح می شود مبنی بر این که «خواستند نامشان فاش نشود»، نمی توانیم به عنوان موضع رسمی تلقی کنیم.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوالی درباره امکان تبادل سه شهروند امریکایی با ایرانیان زندانی در امریکا گفت: بازجویی و محاکمه سه شهروند امریکایی که با اهداف مشکوک به صورت غیرقانونی وارد کشور شده اند ادامه دارد. در این نشست خبری، خبرنگاری درخصوص حجم مبادلات تجاری ایران و جمهوری آذربایجان پرسید که متکی پاسخ داد: حجم مبادلات تجاری بین دو کشور 600 میلیون دلار است که در نظر داریم آن را به یک میلیارد دلار برسانیم. المارمحمد یاراف، وزیر امور خارجه آذربایجان نیز به تلاش جمهوری اسلامی ایران برای نیل به صلح و ثبات در کل منطقه اشاره کرد و ایران را «همسایه» و «عزیز» آذربایجان برشمرد.

متکی همچنین در گفت وگویی با ایرنا در پاسخ به اظهارات بنیامین نتانیاهو مبنی بر این که مخالفان در ایران سرمایه بزرگی برای اسرائیل به شمار می روند، تصریح کرد: سران رژیم صهیونیستی به دلشان صابون نزنند، چرا که تمامی ملت ایران صرفنظر از این که دارای چه گرایش سیاسی هستند، جنایت های این رژیم را برنمی تابند.